18 June 2014

Murtabak Maggi

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...
Hari ni aku nk cite psl makan....hari isnin lepas ada perjumpaan AJK Surau Al-Amin...
Lepas Isyak aku dan ahli-ahli lain pun berkumpul..
Sian Kak Ros & Hajjah kena sediakan juadah...sori x dpt nk tlg...kepenatan kj seharian kan...
Hajjah lak buat murtabak maggi..seumur hidup aku x penah mkn...penah dgr...
aku pun try...sedap jugak...aku pun mcm biasa...p google la resepi tu...
rupa-rupanya mcm2 cara n bahan yg blogger tu olahkan...tp ramuan utama semestinye maggi n telur lah ye...
so aku mcm biasa la...mencipta la resepi aku sendiri....
ermmm...meh layan...kali ni siap ada step by step lagi....

 2 bungkus maggi yg dicelur...jgn sampai lembik ye...di toskan...pastu teburkan rencahnye...
seelok-eloknya maggi kari...

 ni bahan sampingan....terpulang pada anda la nk masukan bahan apa...
aku letak 1 biji bwng bombay yg didadu...
tumis kan dengan 2 sudu mentega...
lepas tu masukan 5 btg crab stick yg dh dipotong...blh jugak letakkan daun bwg utk mewangikan...aku takde...blh letak ayam cincang, daging cincang... terpulang lah ye...

 4 biji telur...1 bungkus maggi = 2 biji telur....
aku letak kan sedikit lada sulah, kicap seasoning maggi

 satukan ke semua bahan tadi...boleh rasa garam ye...aku letak sikit je...coz byk bhn2 td dh bergaram...

 guna nonstick pan...mudah..kot takde leh guna kuali biasa tu...
letak sedikit minyak...
(korang abaikan kuali aku yg dh bercalar balar tu...maklum la byk chef x bertauliah dirumah kan)
kalau ade pemanggang ajaib lg senang.....balik2 jek...

 bahan2 dh pun di goreng...

tadaaa....dh pun siap...masa untuk makan...letak la sos diatasnye supaya lebih ade umh...
takyah la aku letak resepi....coz setiap step aku dh bg tau bahan2 nye...
mmg mudah untuk membuatnye...
cuba la...rasa...mmg terbaekkk.

apa-apa pun korang
layan je...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...