14 October 2019

GM Diet - Alhamdulillah Penurunan Yang Cepat

Apa itu GM Diet?

General Motors Diet

Diet GM pertama kali dikandung khusus untuk pekerja di General Motors, Amerika Syarikat. Program diet 7 hari ini adalah bidang yang diuji oleh Pusat Penyelidikan John Hopkins dan hasilnya telah diluluskan oleh pengurusan atasan General Motors. Program diet ini berjaya meningkatkan tahap kesihatan dan kecergasan pengurusan General Motors, sekali gus meningkatkan daya saing produk General Motors.
Diet GM dirancang untuk menurunkan berat badan sekitar 5-8 kg dengan aman dalam satu minggu. Diet GM juga bersifat detoksifikasi serta memperbaiki pola makan serta emosi.
Diet GM adalah program diet 7 hari penuh dengan pelbagai jenis makanan setiap hari. Semasa diet harus minum sekurang-kurangnya 10 gelas air setiap hari dan tidak minum alkohol semasa program diet.
Contoh rencana menu diet GM adalah:
  1. Hari pertama. Anda dianjurkan untuk makan buah sebanyak mungkin. Boleh buah apa pun, kecuali pisang. Dibandingkan jenis buah lainnya, pisang mengandung gula dan kalori yang lumayan tinggi. Pilihan terbaiknya konsumsilah semangka. Pasalnya, buah satu ini mengandung mengandung banyak air. Selain membantu mencegah dehidrasi, buah yang kaya air juga dapat membantu mengeluarkan racun dari dalam tubuh Anda.
  2. Hari kedua. Anda dianjurkan untuk makan sayuran sebagai menu diet GM di hari kedua. Sayuran ini boleh dimakan mentah ataupun dimasak terlebih dahulu. Kuncinya, hindari menggunakan minyak untuk mengolah sayuran. Anda bisa merebus atau memanggangnya. 
  3. Hari ketiga. Pada hari ketiga ini, Anda masih dianjurkan makan buah dan sayuran. Makanlah berbagai jenis buah dan sayuran kesukaan Anda, kecuali pisang dan kentang.
  4. Hari keempat. Untuk menu diet GM di hari keempat, Anda dianjurkan untuk makan buah pisang dan susu saja. Anda bisa makan 6 buah pisang berukuran besar, atau 8 buah pisang berukuran kecil. Sedangkan susu yang dikonsumsi disarankan menggunakan susu rendah lemak sebanyak 3 gelas.
  5. Hari kelima. Anda disarankan makan 2 porsi daging tanpa lemak (boleh daging sapi, ikan, atau ayam) sebanyak 300 gram ditemani dengan 6 buah tomat. Jangan lupa juga untuk meningkatkan asupan air mineral yang cukup untuk membantu pemecahan purin dari konsumsi dagingSup sayuran juga bisa dijadikan menu diet GM di hari kelima.
  6. Hari keenam. Sama seperti hari sebelumnya, Anda dianjurkan makan daging sebanyak 300 gram dan sayuran apa pun, kecuali kentang.
  7. Hari ketujuh atau terakhir. Anda sudah diperbolehkan makan nasi, tapi hanya nasi merah. Selain itu Anda juga dianjurkan makan buah ataupun sayuran mentah. Boleh juga minum jus. 
Anda dianjurkan untuk minum banyak air putih (hingga 12-15 gelas) setiap harinya selama menjalani diet ini. Hal ini bertujuan untuk membantu mengeluarkan racun dari dalam tubuh Anda.
Meh layan menu yang aq ambil sepanjang aq berdiet ni...
 Hari Pertama - Buah Buahan kecuali pisang
 Hari Ke 2 - Sayur Sayuran
 Hari Ke 3 - Buah & sayur

 Hari Ke 4 - Pisang Montel (4 biji ) & Susu Low Fatt 1L untuk seharian

 Hari Ke 5 - Ikan (500 gram) & Tomato 6 biji seharian

 Hari Ke 6 - Protein & Sayuran 

Hari Ke 7 - Nasi 1 cup, Sayuran tiada limit & Jus Buah 
Bagi yang ingin mencuba boleh la ye...Diet ni sangat kental dan menguji kesabaran tapi kalau nak kurus harus la kita ikut kan. Tak lama pun cuma 7 hari je selepas itu boleh la mula balik diet suku suku separuh.
Apa apa pun Korang
Layan je....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...