24 November 2022

Dinner Bihun Konjac Bandung @ 23/11/2022

 Untuk makan malam semalam, apa la yang nak dimasak ni. 
Tapi bila teringat kan konjac yang aku beli dari 2 bulan lepas tak terusik lagi. 
Masa tu aku beli bihun, mee dan juga keo teow. Bagi orang yang berdiet keto ni memang paham sangat apa fungsi konjac ni. Konjac ni memang sesuai untuk orang yang berdiet. Kalau kita pandai masak rasa nya sama lah seperti mee bihun keo toew tu cuma nya bahan asas konjac ni bukan lah dari tepung. Ianya diperbuat dari sejenis tumbuh tumbuhan....
Untuk malam ni aku gantikan mee tu kepada konjac... Kuah nya aku buat kan kuah bandung. Boleh je kalau nak makan dengan sup, spaghetti tu ke laksa ke.....goreng goreng ke cuma ganti kan je mee, bihun atau laksa korang tu dengan konjac ni. Konjac ni kalau sebungkus tu boleh kongsi 2 orang rasa nya yang kenyal kenyal tu. Kalau pestime makan mungkin akan agak pelik sikit rasanya tapi kalau dah selalu makan mesti suka nanti.... Heheheh macam aku la...
 


Bihun konjac ni aku makan dengan kuah bandung..
Air teh ais.... kurang gula sebab aku lebih kan susu cair...



Tengok macam ni je la nak makan nya.
Jangan risau korang buh kuah pastu korang makan lambat pun takpe,
Sebabnya konjac ni tak kan kembang. Korang celur air panas pastu tapis boleh la buh kuah.
Jangan ingat kenapa la tak lembut2 lagi ni. 


Ni kuah bandung sekuali aku buat... puashati makan banyak sayur sayuran nya


Ni la rupa bihun konjac tu...
Korang rebus la lama mana pun ianya tak kan lembut. Dok kenyal kenyal macam tu je la.
Hehehe..... Ada orang tak leh telan tak terima dek tekak...tapi aku suka amat.......

Jap aku kongsikan pasal konjac ni...

Konjac juga dikenali dengan nama keladi gajah dan ia tumbuh dengan subur di beberapa negara Asia seperti Korea, China dan juga Jepun. Ia juga dikenali dengan beberapa nama lain seperti konjaku, devil’s tongue, snake palm, dan voodoo lily.

Bahagian batangnya yang berkanji ini dijadikan sebagai nasi konjac atau mi konjac. Ia kaya dengan serat larut dan sering juga dijadikan sebagai ejen pemekat sup dan kuah.

Ia juga banyak digunakan dalam perubatan tradisional masyarakat Jepun dan juga Cina.

 

Apakah rasa mi konjac atau nasi konjac?

Di negara Jepun sebagai contoh, konjac dijadikan mi dengan panggilan mi shirataki. Ada sesetengah orang yang menyukai rasa mi ini dan ada juga yang mungkin tidak menggemarinya.

Bagi yang kurang menggemarinya, ia mungkin disebabkan rasanya yang seakan-akan hanyir seperti makanan laut atau ‘fishy’.

Namun, bagi penggemar makanan laut, mereka mungkin tidak mempunyai masalah dengan rasa mi konjac atau nasi konjac ini.

Mi shirataki atau nasi shirataki ini dianggap sebagai makanan yang rendah karbohidrat dan amat sesuai untuk mereka yang mengamalkan diet keto.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...