27 December 2022

Menu Hari Ahad... Marry Chrismas @ 25/12/2022

Lepas je solat subuh aku mengajak hb ke Pasar Din di Taman Medan...
Cerita ku sebelum ni DI SINI
Rasanya lama dah aku tak ke pasar din ni. Sebabnya malas nak bangun pagi pagi tu. 
Tapi bila di pikir kan kat dalam esbox tu takde dah lauk yang lain kecuali ayam. Kadang bila tengok ayam dah rasa jemu dah. Kalau nak ke pasar din harus la awal awal pagi. Kalau lambat dalam kul 8 gitu ada la yang tinggal cuma ikan je udang sotong selalunya akan habis awal.
Bila sampai kat pasar tu.... perkara pertama aku cari udang dan sotong dulu.....
Lagi pun 2-3 hari ni Alif asyik cakap nak makan patin tempoyak je.... Nak ke Temerloh makan kos lagi tu. Baik la mama buatkan untuk Alif.
Pada hari tu aku beli udang saiz L, udang kertas, ikan pelaling, ikan tongkol putih, ikan patin seekor, ikan talapia hitam 2 ekor, ikan keli, sotong dan juga daging. Kalau nak ikut kan aku dah jadi syok dah ambik buh dalam plastik tapi pikir esbox aku tu tak la besar mana pun..... cukup la tu.....
Dalam hati bajet dalam Rm150.00 dah.... tapi bila di kira cuma RM84.40 je kesemuanya....
Berbaloi kan... Cukup la lauk tu masak untuk 2 minggu dah tu...tu pun kalau hari hari aku masak la...
Kalau tak bertahan lagi lama tu... Hehehehe.....
Sampai calar juga la jari dan tapak tangan aku dan hb.... Nak siang ikan talapia bukan senang sirip nya yang keras tu dengan sisik bila di sisir berterbangan fuh....mencabar betul... 
Nak ikut kan ada je perkhimatan menyiang ikan kat Psar Din tu... tapi korang tau la ramai orang... Malas la aku nak menunggu nya.... setiap sorang bukan sikit hasil belian tu.... kena la tunggu.... Aku malas nak tunggu...Kita siang kat rumah je la cakap aku kat hb....Pastu bila kami dah siang ikan tu...Lain kali lama ke panjang ke kena siang juga....kita takde parang tajam besar nak tetak ikan tu.....Hahahaha... next time hb kata.....

 
Siap dah menu aku jadi la dapat 4 jenis kan



Patin masak tempoyak...
Buat sendiri aku buh lebih tempoyak tu......1st time aku masak tempoyak. Alhamdulillah semua orang suka.... lain kali mama buat lagi ye.... kalau gitu kena la simpan stok tempoyak selalu...Ikan patin tu pulak aku cuci dengan tepung...rendam sekejap..hilang dah bau hanyir ikan patin....
Berselera Alif makan... rasa nya dekat 5x Alif makan....

Pucuk paku tumis...aku buh udang kertas....
Licin juga


Ikan patin seekor tu dapat 8 ketul.
Bahagia tengah aku goreng garing...
Cicah lak dengan cili api kicap.....


Ikan belanak ni aku beli 3 hari lepas...buh garam kunyit....
aku letak dalam esbox biasa tu je lupa nak goreng.... Lagi sedap rupanya....
Bila garam dan kunyit dah sebati.... sisiknya aku tak buang...
Xmas orang tanya tak p mana mana ke...
Malas la aku....penat dah ke pasar balik pasar siang ikan lagi..Masak....
Hari ni nak rehat je la.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...