27 February 2023

Kami Di Chalet Warisan Puan @ Paya Datuk Alor Gajah

Sabtu yang lepas abg aku ajak ke Alor Gajah Melaka. Kak ipar dah booking di Chalet Warisan Puan.
Nak ikut kan dekat 2 bulan dah aku tak bercuti. Beriya la mereka mengajak kami bercuti. Sambil sambil abg aku nak tgk anak nya Shahira yang belajar kat Adtec. 
Disebabkan chalet ni ala ala kampung, kami semua teruja la nak pergi kat sini.
Selalunya lalu lalang je kt sini. Warisan Puan ni di laluan utama Lebuhraya AMJ di Paya Datuk Alor Gajah Melaka. Mudah je la nak cari.
Kak ipar booking chalet Omak. Besar sikit la. Dalam bilik ada 2 katil king.
1 katil boleh la aku, hb & Alif sekatil. Manakala katil lagi 1 abg n kak ipar aku.
Manakala Shahira dan Pikah tidurkan bawah beralaskan toto je la....
Chalet ni tajaan kak ipar aku la. Nak harap aku mana ada duit. Swasta tak gaji lagi kan....
TQ SIL payung kami sekeluarga........
Masa nak ke sini kami bawa la potluck masing masing. Macam la yang nak makan tu ramai sangat.
Kesudahannya banyak makan tak habis. 
Kak ipar masak ikan merah masak kari dan nasi. Masak kat homestay Jasin tu.
Kak ipar beli lemang juga... Lemang Alor Gajah memang sedap RM12 sebatang. Rugi oooo tak cuba.
Manakala aku pula bawa makanan keropok, sosej roll, roti sardin, kacang kuda. Aku juga beli ikan keli bakar dan juga talapia bakar. Sampai je chalet laju masing masing makan nasi....

Jom tengok cerita aku mengenai chalet ni pula.....

Ni bahagian hadapan. Pintu pagar ni sentiasa berkunci.
Owner kata, pintu ni kena kunci nanti ada orang yang tak dibenarkan masuk. Kira nya betul betul menjaga keselamatan.


Cantik kan. 
Yang nampak rumah tu la rumah owner memerangkap pejabat pengurusan juga la..

Jom kita tengok chalet yang ada kat sini

Rumah Ochu
Yang ni rasa 2 katil single


Rumah Ochek
Yang ni pun 2 katil single


Rumah Odang

Rumah Atok

Ni rumah apa erk.... Aku tak nampak lak signboard dia...
Hehehehe...


Ni Pundong Hjh Bidah


Perigi Haji Ibrahim.
Kat sini tak boleh mandi la. 
Untuk pameran je


Yang ni Pundong Hj Yahya


Boleh je kalau nak berehat kat setiap pondok pondok ni.....


Yang takde dalam gambar ni abg aku n hb


Aku n SIL depan rumah omak sebelah kanan kami tu rumah abah.

Ni aku ambil dari FB owner...


Pokok kedondong, geram aku tengok elok lebat berbuah.
Kat kawasan chalet ni banyak pokok buah buahan. 
Antara nya buah kedondong, nangka, langsat, dukong, durian, jambu batu, jambu air....


Ni buah nangka. Nangka madu kot.
Elok je buah rendah gitu....



Kat sini disediakan permainan karem, congkak, badminton, basikal, bola sepak.
Aku lupa macam mana owner ni caj.
Tapi karem ni RM10.00 je main la berapa lama nak main. takde limit masa.

Masa ni anak anak lepak kat Dapur warisan je. 
Kat sini ada la kemudahan microwave, heater dan juga peti sejuk.
Boleh je nak minum air kosong tu.... Free je. Kalau air kotak kena la bayar.
Dapur untuk masak memang tak disediakan. Korang boleh bawa sendiri. 
Setakat teh dan juga gula juga ada disediakan.

Dalam bilik pun ada juga heater dan nescafe. Tapi kami tak minum pun.
Lebih suka santai kat Dapur warisan ni. Selesa ada kipas.
Dalam rumah memang tak boleh makan dan minum. Mungkin owner nak jaga kebersihan dalam chalet.
Ye la chalet kayu kan mungkin dari segi penjagaan tu susah la sikit.
Purata chalet ni memang bersih. Lepas je customer check out, Owner akan ambil dan tukar cadar baru. 
Baru la customer yang nanti selesa kan.

Tapi kalau dah kata makan minum tak boleh dalam chalet, di setiap chalet disediakan kerusi dan meja kayu ada payung juga, korang boleh la letak makanan korang dan makan kat situ.
Kalau nak duduk di Dapur Warisan pun boleh.
Di setiap chalet disediakan tong sampah besar. Puashati kalau nak buang sampah. 

Overall kami memang suka sangat bermalam di sini. 
Untuk harga bilik Omak RM210.00. Dalam bilik kami ada 2 katil king, peti sejuk mini, TV, Air cond.
Tapi dalam bilik air takde water heater. Bagi aku ok je mandi air sejuk. Rasa segar je kan.....
Nak ke repeat lagi kat sini. Insya Allah kalau ada rezeki ye dok.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...