05 October 2022

Bekal Hari Ini @ 05/10/2022

 Lama dah aku tak updated mengenai bekalan atau apa yang aku masak... 
Kadang kadang bila lepas masak tu malas nya aku nak ambil gambar....
Tapi hari rasa macam ada mood pulak....


Sekarang aku ke pejabat menaiki kereta... Jadi awal la aku sampai ke pejabat.
Aku bersarapan kat pejabat je la....
Dengan semug neslo dan 2 keping roti gandum yang ku sapu dengan coklat.....
Makan roti sambil cicah dengan neslo..tanpa sedar habis 2 keping roti ku....


Yang ni bekalan aku dengan Alif....
Hari ni aku masak nasi lemak je.... Lamanya tak makan nasi lemak buatan sendiri...
Last makan masa kat Cameron hari tu....
Aku buat lauk simple je.....
Sambal kosong, telur rebus, cendawan goreng dan tempe goreng.
Timun lak aku suka potong memanjang macam ni.... 
Masa makan tu layan sungguh dengan timun yang potong panjang macam ni....

Bekal aku... tapi makan tenghari la...


Yang ni bekal Alif...
Memang la aku tak kan letak timun dengan tempe goreng tu.....
Balik sek tengahari tadi ku tanya Alif... habis ke bekal nasi lemak tu....
Habis je kata Alif...
Jom tengok macam mana aku buat celupan cendawan goreng tu...

RESEPI CENDAWAN GORENG

* 1 bungkus cendawan tiram
* 1 biji telur
* 5 sudu tepung beras
* 2 sudu tepung gandum
* 1 sudu tepung jagung
* 1 sudu kecil jintan manis
* 1 sudu kecil jintan putih
* 1 sudu kecil ketumbar
* 1 sudu kecil lada sulah
* 2 sudu bawang merah + putih blander..(bwg ni aku mmg dah ada simpan stok jadi ambil je...)
* Sedikit garam
* 1 sudu kecil secukup rasa maggi
* Air secukupnya....

CARA - CARA NYA

* Jintan manis, jintan putih, ketumbar di tumbuk
* Campurkan kedalam bahan tepung
* Bancuh tepung biasa sebati...tak cair tak pekat...agak agak la masa ni...
* Masuk kan cendawan...dan boleh la goreng sehingga garing
* Lebih bancuhan tu boleh la goreng tempe pula
* Kalau nak goreng tauhu pun boleh....
* Kalau makan dengan sambal ayam penyet lagi marvelous.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...