20 October 2022

Bubur Nasi Untuk Alif

 Semalam pagi sekolah call...
Puan anak puan Alif Hakimi tak sihat. Puan boleh la datang ambil bawa balik ye...
Aku pun meminta kebenaran bos nak keluar sekejap... 
Ambil Alif di sekolah dan hantar balik ke rumah. 
Tanya Alif dah makan ke nasi yang mama bekal kan tu... Alif jawap takde selera.
Nak ikut kan kot bekal kan ayam masak merah dengan telur mata memang itu la lauk kegemaran Alif.
Erm... memang betul tak sihat ni... Ingat balik kerja nanti nk singgah cari bubur kat Marrybrown. 
Bila dipikirkan berapa banyak lak aku nak beli. Sebabnya bubur ni memang kegemaran kami sekeluarga. Jadi aku suruh la Nadia rendam beras 1 pot je... Tujuan nya bila balik kerja nanti tak la lama aku merebus beras hingga menjadi bubur tu..

Yang ni untuk hb

Yang ni pula untuk Alif
Buat kan dengan semug milo kosong panas...
Baru la boleh makan ubat....

Bahan taburan aku letak
Nugget yang ku hiris 
Daun bawang
Bawang goreng
Minyak bijan...
Bila letak minyak bijan ni baru la ko feling feling makan bubur mcd
Jom aku kongsi kan resepi nya

RESEPI BUBUR NASI

* 1 pot beras di rendam 
* Sedikit sayur campur
* 1 biji kiub ayam
* 2 sudu secukup rasa maggi
* sedikit garam
* 2 helai daun pandan

CARA - CARA

* Rebus beras sehingga menjadi bubur
* Masukan kiub ayam, secukup rasa, garam, daun pandan dan sayur campur.
* Bila dah masak sebati tutup api

* Hiasakan dengan nugget yang di potong kecil, daun bawang, bawang goreng dan juga minyak bijan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...