18 April 2022

Tanaman Yang Ada Disekeliling Rumah Mak

 

Hb tanya tak updated pasal menu berbuka ke.... untuk hari sabtu dan ahad, malas aku nk updated, sebab aku berbuka di kampung, kelangkabut dengan hal hal yang mendatang...erm...
Takpe la kali ni aku cerita pasal tumbuhan yang ada di sekitar rumah mak aku....

Ini nama nya pokok chaya atau dikenali dengan nama pokok ajinomoto.
Aku paling suka makan pucuk ni..buat masak lemak cili api ke, pecal ke, tumis ke sedap oooooo
Pucuk ajinomoto ni takde lagi dijual di pasar ke aku yang tak nampak...
Pucuk ni manis sedap tak la pahit macam pucuk ubi (pahit sikit je la)
Disebabkan setiap kali balik kampung aku suka memetik pucuk ni, mak tanam lagi banyak disekeliling rumah...pucuk nya kena ambil selalu nanti akan jadi tua dan daun nya akan keras...

Mak tanam dalam pasu je...tengok daun nya jadi kerinting sebab kena panas. Yang tadi tu dok bawah garaj tak la kena panas sangat...

Daun pandan...aku ambil juga ye la nak guna 2-3 helai je tapi kena beli sepohon kan...
Boleh jimat kita jimat ler....

Yang ni pokok gajus...buah nya warna merah...kadang kadang je dapat makan buah nya...
Kali ni aku tengok pucuk nya tumbuh begitu banyak...Jadi ku petik dan beri kepada kawan & jiran yang mana makan la ye....

Yang ni pokok limau kasturi...
Buah nya lebat juga...

Yang ni pokok rambutan bdk sekolah...Alif yang tanam...
Pernah berbuah sekali baru nak belajar berbuah la...
Ni kali ke 2 setelah berumur 3 tahun.... bila masak je berebut monyet nak kekoh buah nya...
Kadang kadang masih warna hijau pun dipetik nya...erm...

Yang ni nenas madu...Mak tanam dalam kolong macam ni..
Disebabkan Alif suka makanan nenas mak suka la tanam...
Lagi pun pokok berduri ni memang elok ditanam di keliling rumah...

Ulam pegaga pun ada...Kami tak makanan pun...
Ulam ni yang tumbuh sendiri.
Kot sapa sapa yang nak, mak kata ambil je...

Kadang tumbuh bercampur dengan pokok bunga mak

Sayur pak choy mak...

Pokok pisang...
Ada pisang embun, pisang emas, pisang tanduk,
pisang abu...

Yang ni pisang embun, orang makan gitu je mak kata

Daun selom,,, ni pun kami tak makan...mak buh dalam pasu hidup subur....



Selain tu mak juga tanam pokok orkid, 
Semenjak posa ni mak tak layan sangat 
BZ kata nya..
hehehe...
Itu saja perkongsian ku kali ini...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...