16 January 2023

Cerita Peti Sejuk Kesayangan Aku

 Mesti mak mak ni kalau peti sejuk meragam...
Mak mak la yang paling risau.... Dari minggu lepas hari khamis macam tu aku dah syak dah..
Kenapa la ayam aku ni tak mengeras dah...bila keluarkan dari peti elok je lalukan kat air dah tertanggal 1 persatu.... Hari jumaat aku tengok macam tu juga.... Pada mula nya aku ingat kan Alif tak tutup rapat pintu nya... aku bersangka baik kan...
Hari sabtu aku ada tempahan roti jala... Selalu aku akan bancuh adunan dan simpan dalam peti...
Tapi bila buka peti bawah...dah kenapa telur ayam aku ni macam berpeluh.... Selalu tak macam ni pun...
Bila buka sebelah freezer ternampak ayam frozen aku berair je... haaaaaa sudah...ni mesti peti ais aku ada problem ni....

CERITA HARI SABTU @ 14/01/2023
Aku pun WA pakistan yang dok kat blok A tu.
Pukul 9 pagi dia sampai.... 
Aku dah la bz dengan roti jala nya lagi... dia lak repair peti sejuk aku tu....
Ku harapkan peti sejuk ku pulih macam sedia ada.....
Rupa rupa nya aku kena scam je dengan dia ni...
Tah apa la yang dia check... dalam sejam juga.
Sekejap sekejap dia call kawan nya... dalan hati aku macam tak pandai je dia ni...
Bila dah dia kenal pasti masalah nya... Dia pun dengan confident nya cakap compressor problem...
Ye ke aku cakap..tapi dalam hati aku berkata tak mungkin compressor aku ada problem...
Sebab aku dengar compressor elok je berbunyi kipas pun ok je...
Aku tanya kalau nak tukar compressor berapa RM... kata nya RM250.00
Owh ...kalau macam tu saya bincang dengan hb dulu... kalau compressor baik saya beli peti baru je kata ku.... Lepas tu kata nya ok la...semua sekali workmanship RM50.00
Tah apa yang dibuatnya caj sampai kena RM50.00
Ok la aku bayar tak mo panjang cerita...tapi dalam hati ni last aku panggil kau....
Tengok macam tak confident je pandai repair....

Aku pun terpaksa la tumpangkan ayam dan juga barang barang yang lain kat rumah jiran...sayang la kan...butter, sosej, crabstick, fishball, ayam aku tak kan nak biarkan busuk macam tu je....
Bila pakistan tu balik...aku bertanyakan pada jiran ku sapa la yang kat sini pandai repair peti sejuk...
Jiran ku kata cuba call Faizah sebab suaminya ok la pandai juga bab bab elektrik ni....
Aku pun call la... Kata Kak Faizah... nanti dia cakap kat suami dia...tapi lambat sikit sekarang ni ada tetamu kata nya.... aku pun tunggu la seharian Kak Faizah tak call pun...
Awal pagi kul 1 macam tu Kak Faizah mesej kata nya suami nya bz lepas je tetamu balik, dia ada busking pula... oooo takpe la kan... tak kan la nak paksa orang...

CERITA HARI KE 2 @ 15/01/2023

Kak Faizah call..... Shima nanti Poji akan datang umh ko tolong tengok kan peti ko tu....
Abg Isa bz takut lambat datang... Poji ok boleh la nanti dia datang...akk dah cakap kat Poji dah...
Memang betul dalam dok aku borak dengan Kak Faizah... Poji call....
Kak...jap lagi saya sampai kak...Alamak....
Aku pun persiapkan diri... lepas 30 minit Poji sampai..
Poji pun menjalankan tugas nya...Senyap jek....
Pastu Poji kata compressor ok je kak... dalam hati aku...lahanat punya pakistan tipu aku la tu...
Pastu kata Poji lagi saya try tukar relay ni... Mahal ke Poji... tak la murah je ni...
Nanti saya cari kat pasar Pudu.... Poji pun pergi... 
dalam setengah jam Poji balik... Bila dah siap pasang.... Poji cuma minta RM22.00 je duit barang...
Eh mana boleh... Aku pun hulur RM50.00 mula mula Poji tak mo...tapi aku paksa juga dia ambil...

Peti sejuk aku...on jam 12.00 tengahari... tapi dalam jam 2.00 masih tak sejuk lagi...
Aku dah macam putus asa dah.. aku ajak Nadia keluar awal konon nak servey peti sejuk....
Call abg aku...nak pinjam duit nya dulu. Tapi abg aku takde intenet banking... Katanya lambat sikit la dia nak ke ATM mesin... Bila aku servey berkenan kan peti sejuk jenama Sharp ni...ukurannya pun sedang elok muat kat kabinet aku tu....
Aku janji dengan orang Seng Heng tu malam ni aku datang bayar...Sebab nak tunggu Abg aku masukkan duit.... Bila dah selesai...aku hantar nadia ke Richiamo... aku terus balik...
Bila balik je...aku buka peti ais. Eh dah sejuk la...dah ada nampak kesan wap wap... macam dah normal la...punya la aku happy... nasib aku tak bayar lagi untuk peti ais baru...
Tapi kenapa peti chiller ni tak sejuk.... aku call Poji lagi...
Poji sampai... Poji check... Rupanya kata Poji dia tutup saluran udara nak ke bawah kira nya dari freezer tu nak ke chiller... ada no 1-7. ingat kan no 7 tu paling max buka..rupa nya tutup terus... Pastu Poji buka no 1..baru la chiller aku tu sejuk...
Alhamdulillah sampai la sekarang ni peti sejuk aku tu berfungsi seperti sediakala..
Sebab ada yang tanya..berapa tahun dah peti sejuk aku tu...ku kata kan 15 tahun... 
oooo dah tiba masa nya untuk kau ganti baru...tapi bila dah dibaiki elok...kenapa aku nak ganti kan... pakai je lagi... apa apa pun kena la standby juga mana tau kan dia meragam balik sbb barang dh berbelas tahun kan...

So ada hikmahnya abg aku lambat masuk duit...kalau cepat abg aku masuk...rugi la aku.....
syukur Ya Allah...

Ini la rupa peti sejuk aku... jenis lama pembuka tu pun ada handle peti ais sekarang mana ada handle dah... berjenama LG... peti ni banyak berjasa pada aku...sayang oooooooo

Tengok ni ayam aku mula mencair....

Rupa dibahagian chiller..
Dulu rak nya plastik... bila letak barang berat patah la dia...
Aku p kat bahagia kaca frame macam tu... aku bawa contoh rak plastik tu...
Aku ambik yang jenis plastik lutsinar ni...apa erk nama dia...
aku tempah 2 keping RM45 sekeping...
Punya la tahan letak barang berat pun....
kalau nak yang kaca pun boleh...aku tak mo....
Suka lagi jenis plastik macam ni....
Ini lah dia cerita kisah peti sejuk kesayangan ku...
Peti sejuk ni masih setia berbakti untuk keluarga kecil ku.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...