26 January 2023

Siakap Stim Ala Thai @ 21/01/23 ~ Chinese New Year Eve

 Sabtu pagi lepas je subuh aku ajak Nadia ke Pasar Segar Din Taman Medan. 
Nak beli lauk pauk sebabnya aku akan bercuti panjang. Nanti mesti takde lauk kat pasaraya.
Masa nak keluar rumah cuaca gerimis je. Nak tak nak kena la pegi...
Hari ni aku beli pelbagai jenis ikan... daging, udang, sotong.
Puashati bila esbox penuh dengan bahan mentah.
Disebabkan Nadia tak kerja.... boleh la aku masak lambat sikit.
Aku buatkan siakap stim ala thai versi aku..Hehehehe....



Dah penuh tabur ngan daun ketumbar. 
Ikan siakap ni sekor aku suruh kedai tu potong 2.

SIAKAP STIM ALA THAI

- Seekor ikan siakap potong 2. 
- 1 biji bawang holen
- Cili api secukupnya
- 1 inci halia
- 2 batang serai diketuk ( aku tak letak...lupa beli)
- 2 sudu sos ikan
- 1 kiub ikan bilis
- Sedikit gula
- Sedikit aji
- Garam secukupnya
- 1 biji limau nipis ( ambil jus)
- 1 biji tomato
- Daun ketumbar.

CARA - CARA

- Kesemua bahan dipotong masuk kedalam kuali kecuali tomato dan sedikit daun ketumbar
- Masukan air. Terpulang kalau nak berkuah lebih kan air
- Bila kesemua dah mendidih..Masukan ikan...dan di tutup dengan tudung periuk...
- Biarkan ikan masak sekata.. Dan dibalik sekali saja... Banyak kali nanti hancur
- Letak tomato
- Bila dan masak kaut letak dalam pinggan. Taburkan dengan daun ketumbar.

** Dalam ertikata lain... nama je ikan siakap stim.
Kaedah memasak aku ala ala merebus. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...