08 March 2023

Balik Pasar Din Segar Kita Sarapan Dulu

 Selalunya kalau cuti je lepas je solat subuh aku akan ke Pasar Din Taman Medan.
Kalau datang awal memang syok la macam macam ikan ada... Tapi hari ni aku lewat sikit sebabnya Nadia akan masuk kerja jam 9.00 pagi. Selalu Nadia la akan menemani aku ke pasar. Nadia dah tau dah apa yang nak dibuat. Pandai dah bayar ikan dan beratur untuk siang ikan tu...

Seperti hari semalam (sabtu) aku akan hantar Nadia sehingga LRT hang Tuah. 
Lepas tu aku akan jalan ke hadapan dan membuat pusingan U kat area Imbi Plaza tu...
Nadia pun kata dah alang alang mama pusing kat situ apakata mama hantar je orang sampai ke Pavillion. Dekat dah tu... Kalau naik MRT pun dalam 2 stesen je lagi..... Erm ok la... disebabkan hari ni hari minggu jalan pun tak jem boleh la aku hantar sampai ke Pavilion. 
Ni la 1st time aku memandu ke Pavillion setelah bertahun tahun tak memandu kawasan bandaraya ni. 
Selalunya kami guna LRT, MRT, Monorel, Komuter je masuk ke bandaraya ni. 
Lepas je hantar Nadia aku terus ke Taman Medan berpandukan dengan waze. Sampai kat area Pantai Dalam aku tersasul juga. Masuk kawasan pasar Pantai Dalam... Ramai nya orang berniaga. Dulu aku pernah tinggal di kawasan setinggan kat situ dah 26 tahun yang lalu. Sekarang dah takde setinggan dah. Semuanya dah dinaik taraf dah maju dah......

Sampai je kat Pasar Din orang dah tak ramai, Yang ada cuma ikan biasa je, kembung, sardin. udang, sotong.... Macam ikan yang selalu aku beli tongkol, talapi, siakap, nyuk nyuk semua dah habis.
Jadinya aku cuma beli kembung, sardin, udang dan juga sotong. Cukup la lauk untuk seminggu ni.
Kalau Nadia masuk kerja lambat sabtu ni boleh la ajak dia pergi lagi...

Balik je dari membeli barang tu, Kami akan makan di gerai depan Pak Din ni.
Makanan kat situ semuanya sedap. Ada roti canai, bihun grg, mee grg, keo teow grg, nasi lemak, lauk pelbagai pilihan, kuih muih.... Haish semua la..... Tapi bihun grg dia pun sedap tau...
Yang penting paling aku suka ialah pekerja dan juga tokey kedai ni ramah melayan pelanggan. 
Mesra sangat sentiasa memberikan senyuman kepada customer nya... Orang kata dari nak makan 1 boleh jadi 2 la.... Hahaha dasar tamak...

Aku makan nasi lemak paru... Sedap.
Sambalnya tak pedas memang sesuai la dengan tekak aku...

Yang ni hb punya... nasi lemak sotong kembang sambal.
Hb nak kerang atau pun udang. Tapi kami makan pun dah lewat jadi lauk banyak yang dah habis...
Selain tu kami makan juga roti canai sorang sekeping...

Haaaa kau...kenyang sampai ke petang...
Untuk Alif aku cuma belikan seri muka durian kerana kat rumah aku dah masak kari ayam, popia carbonara dan juga buah mangga....
Dah siap makan balik ke rumah, mula la membersihkan segala jenis ikan udang sotong tu.
Siap je kami ke Jakel Bangi. Nak cari baju dan juga kain...Nak hantar tempah... Nak ke lagi erk...Untuk pakai masa raya ni... Kita cuba la......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...