09 March 2023

Siakap Stim Dinner Semalam

 Malam ni aku buatkan ikan siakap stim. Ingat nak buat untuk Nadia juga.
Tapi Nadia tak mo makan kata nya masih kenyang. Lunch tadi makan lewat. Jadi aku buatkan siakap stim tu untuk Alif dah hb. Cara aku buat siakap stim bukan la aku stim pun cuma aku menggunakan kaedah rebus je.... Semuanya aku lambak dalam kuali. Aku lebih suka ikan siakap yang berkuah sikit.
Lagi pun kuah stim ni sedap. Ada rasa masam, masin, manis dan juga pedas....
Nanti aku kongsikan resepi kat sini ye...

Aku buat bahagian ekor je...
Ingat kan Nadia nak. Jadi aku simpan balik la bahagian kepala tu...

Aku juga gorengkan telur dadar.... Telur dadar ala thai...
Sedap juga kata hb... kalau makan telur dadar ni berserta sup kosong sambal belacan dah jadi nasi bujang..... Ada juga baki ikan sardin 2 ketul bahagian kepala... Aku cuma makan ikan sardin ni je...
Mak mak la kan...sayang nak buang lauk kita habiskan je jangan basi sudah la....
Syukur Alhamdulillah...
 Jom tengok resepi siakap stim aku....

 RESEPI SIAKAP STIM

- Ikan siakap
- 1 biji bawang hollen
- 2 batang serai
- 1 inci halia
- 5 biji cili api nak pedas ikut selera
- 2 biji limau nipis ambil jus nya
- 1 kiub ikan bilis
- 2 sudu sos ikan
- sedikit gula
- sedikit garam
- 1 biji buah tomata
- Daun ketumbar

CARA - CARANYA

- Semua bahan dihiris, akar ketumbar juga diambil
- Masukkan kesemua bahan kedalam kuali kecuali tomato dan daun ketumbar
- Letak air terpulang banyak mana kalau nak berkuah lebih ke
- Masukkan ikan
- Rebus ikan sampai masak
- Akhir sekali masukkan buah tomato dan juga daun ketumbar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...