26 September 2022

Kek Butter Yang Tak Berapa Nak Gebu

 Bila aku teringin sangat nak makan butter kek....
Baik aku buat sendiri kerana butter yang aku gunakan nanti adalah pure butter.
Kali ni aku gunakan butter ausicows salted. 
Walaupun kek aku tak berapa nak gebu gebas tapi rasa ok la juga.
Fatahul pun ada mencubanya...walaupun kek mama tak berapa nak jadi tapi rasa sedap...
Kena praktis banyak kali lagi ni...baru lah menjadi dengan jayanya... Mungkin ada juga kesilapan teknik ke....kadang kadang bahan semua kita ikut cuma teknik je jadi tak betul...



Kek aku tak berapa nak naik.
Ketinggian dalam 1.5 inci je. Kalau betul betul naik gebu gebas mesti boleh mencecah 2 inci.
Mungkin juga faktor suhu oven...tu pun boleh memainkan peranan juga....
Resepi kali ni aku ambil resepi kek butter dari Che Nom

BAHAN BAHAN
* 250g mentega unsalted (aku guna Ausicows salted)
* 200g gula kastor
* 1 sudu kecil baking powder
* 250g tepung naik sendiri
* 4 biji telur (saiz A /B)
* 1 sudu kecil esen vanilla
* 80ml / 1/3 cawan susu penuh krim
* sedikit garam (aku tak letak sbb butter dh masin)

CARA CARA

* Pukul butter dan gula sehingga kembang atau bertukar warna putih
* Masukan telur 1 per 1
* Masukan esen vanilla
* Masukan tepung berselang seli dengan susu. Tepung dan baking powder diayak terlebih dahulu
* Masukan kedalam loyang saiz 8 x 8
* Hentak kan loyang untuk mengeluarkan angin
* Bakar suhu 150 selama 50 minit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...