05 September 2022

Makan Tenghari Kami Di Hari Minggu @ 04/09/2022

 Hari minggu... aku masak awal hari ni... Sarapan pagi pun hb beli nasi lemak RM1 kat Masjid Saidini Othman je.... Petang ni aku ada program... Kena la masak awal untuk mereka... Seawal jam 9.00 pagi aku dah mula memasak.....


Menu kami hari ahad.....

Sotong ni aku guna sotong dalam tin jenama REX tu....
Aku buat masak asam je...tak la hanyir... Aku campur kan dengan petai sikit...
Berselara makan kena pula nasi panas...


Yang ni pula sambal telur puyuh ku campur dengan ubi kentang dan juga sosej...
Tumis kering kering


Sayur pucuk paku.. 
Semalam balik kampung.. sepupu aku sedekah pucuk paku ni....


Ni la penyedap makanan....
Telur asin dan sambal belacan...

Bila masak awal ni, Nadia pun lunch la awal. Aku pun makan awal juga...
Jam 12.30 aku dah keluar menuju ke Seri Kembangan... Sebelum tu singgah di BWY dulu... Beli apa yang patut..... Kat Seri Kembangan ada apa tu...
Tungguuuuu....

RESEPI SOTONG MASAK ASAM

1 Tin besar sotong jenama REX
3 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
2 tangkai daun kari
4 biji cili api merah
6 biji cili api hijau
1 biji tomato
Semangkuk kecil petai
Air Asam
Garam
Secukup rasa

CARA - CARA

- tumis bawang putih, bawang merah, daun kari, tomato dan cili api
- masuk kan air asam, masuk kan secukup rasa, garam
- masuk kan sotong yang dah di hiris kecil kecil
- akhir sekali masuk kan petai dan juga bawang yg di hiris bulat


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...