02 August 2022

Bekalan Aku Hari Selasa @ 02/08/2022

Semalam madam bagi semua staff ikan lampam pekasam. Katanya beliau membeli di Tasik Banding. Kalu dilihat ikan lampan tu besar besar dalam saiz tapak tangan. setiap 1 bungkus ada 3 ekor. Disebabkan Nadia dan juga Nur tak makan ikan pekasam, aku, Faiz dan Shahril ambil sorang 2 ekor.
Balik je rumah aku potong 3 setiap ikan pekasam tu jadinya dapat la 6 ketul ikan pekasam. 
Hari ni aku goreng seketul di bahagian kepala, goreng garing garing. Aku goreng untuk aku saja. Untuk anak anak telah aku masak kan kari ayam. Selain ikan pekasam aku ada juga goreng nugget tempura untuk bekalan Alif ke sekolah, 2 ketul untuk aku dan ada berbaki 5 ketul untuk Nadia. Ku lihat onion ring berbaki lagi 4 ketul, ku goreng dan ku jadikan lauk untuk aku. Selain lauk tu aku juga membawa kari kaki ayam dan juga kentang. Kaki tu dalam sejam juga la merebusnya sampai la kaki ayam betul betul empuk. Orang kata makan kaki ayam ni macam kolegen awet muda...hehehe.... 


Nampak je macam hangus bawang ni, tapi tak pahit mungkin sebab aku guna bawang besar sepatut nya kena guna bawang kecil baru la elok garing je... ok la tu kan janji perut kenyang.
Semua orang akan tahu kalau ikan ni dipanggil ikan pekasam... tapi bagi suku kaum banjar ikan macam ni kami panggil ikan wadi. rasa sama je cuma nya ikan wadi ni dia berair. Selalunya bila habis je ikan wadi ni dimasak air ikan wadi tu akan dia masak di jadi kan colek mangga senang cite rasa nya akan akan budu la...ni budu banjar la. Kalau dulu arwah nenek selalu buat la air wadi. Senang nanti anak cucu datang boleh la colek dengan mangga muda... Sekarang takde dah bila nenek dah pun tiada. Kalau ikan pekasam pula selalu nya mereka akan lumurkan dengan beras yang di sanggai tu yang boleh sampai kerak kerak nya tu...itu lah beras yang di sanggai di tumbuk kasar.....


Bekalan aku ni aku bungkuskan sekali dengan kaki ayam dan kentang. 
Puas makan masakan sendiri. Selain kenyang ia nya juga menjimat kan poket aku....
Hehehehe......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...