03 August 2022

Menu Hari Rabu @ 03/08/2022

 Dari sehari ke sehari...... nak masak mandy ni.
Mandy ni apa, Mandi ke Nasi mandy tu ke...
Mandy ni salah 1 makanan suku kaum banjar. Mandy ni diperbuat daripada selaput buah cempedak. Bili isi cempedak dikeluarkan dan kulit cempedak di hiris, tinggal la selaput tu... 
Mandy ni mak yang buat sendiri. Sayang kata mak. Bila musim cempedak banyak kan mak akan buat mandy ni buh dalam balang dijerukkan.... nanti sesekali kami balik ke kampung mak akan gorengkan mandy ni. Makan bersama dengan nasi panas. Sedap nya.....
Mandy ni aku bawa balik dari bulan lepas lagi. Aku letak kat peti sejuk beku supaya tak berkulat. Bila nak masak baru la aku keluar kan defrost kan beku tu.... Mandy ni kalau goreng macam tu je alamatnya masin la.... Kata mak mandy ni digoreng garing kemudian goreng bawang cili dan juga ikan bilis. Lepas tu digaulkan sekali baru la tak terasa masin nya.... Mungkin ni lauk orang dulu dulu. Semasa orang orang kampung yang susah mereka menjadikan lauk ini sebagai salah satu juadah mereka. Tapi sekarang ni lauk macam ni dah jarang jarang kita temui. Macam ikan wadi... sama la macam mandy ni.... jeruk la kan.... Mak aku panggil mandy ni papai cempedak mungkin bila digoreng garing bercampur dengan bawang menjadikan nya seolah olah bunga rampai kot.
Hehehehe......

Mandy ni aku goreng garing garing lapik dengan tuala dapur... 
Kemudian boleh la simpan dalam tupperware supaya kekal kan tesktur mandy ni.
Tapi aku tak boleh makan banyak, sebab angin nanti perut aku jadi sebu...
Pada yang tak boleh makan cempedak sebab angin, kena la kurangkan makan mandy ni....
Tapi bila makan dengan nasi panas mana la nak hingat tu semua kan...Pastu baru kau rasa......
Hahaha....

Yang ni pula sotong kembang masak sambal asam...
Apa apa je la, aku belasah je janji apa yang ada dalam peti sejuk tu....

Gorengkan juga telur mata buat penambah lauk nanti....
Alhamdulillah untuk rezeki hari ini...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...