02 August 2022

Dinner ~ Karipap Ikea @ 01/08/2022

Semalam Nadia mesej mengatakan yang beliau ingin pergi ke MyTown. Nak mencari sesuatu katanya. Aku pun ok je la. Dalam tengahari tu beliau mesej lagi... "mama nak karipap tak, boleh juga jawapku".
Ok la kata nya... aku pun memberitahu hb malam ni kita makan karipap je la.. sebab Nadia ada pergi ke Ikea. Lepas Nadia mesej lagi "mama tak dapat la beli karipap sebab nya kena guna cash tak boleh guna kad. Pulak jawap ku". Mama dah bagitau abah dah...Erm.....
Dalam hati aku takpe la balik ni tengok la apa pula yang aku nak masak untuk makan malam nanti.
Tapi bila aku balik je kerja ku lihat ada sebungkus karipap sudah berada di atas meja makan. 
Teringat aku waktu dahulu mula mula merasai karipap ni. Harga cuma RM1 sebiji, kalau beli 1 set ada 6 biji RM5.50. Selalunya aku akan beli 2 set macam tu. Karipap Ikea ni memang kesukaan kami sekeluarga. Kalau makan tak habis esoknya aku panaskan dalam AF. Karipap akan jadi garing dan ranggup semula. Berebut anak anak makan. Inti karipa ni cuma inti kentang di letak kan dengan suku telur rebus. Masa mula mula makan ada telur menjadikan aku pelik la juga. Selalu nya karipap berinti telur rebus ni karipap cina yang pernah aku lihat 25 tahun dahulu.
Bila mana kawan ku berbangsa cina selalu membeli karipap macam ni... gemuk gemuk karipap tu, masa tu harga cuma RM0.60 sebiji. Sekarang ni disebabkan peredaran masa harga yang sudah pun meningkat mana la nak dapat karipap macam tu RM0.60 lagi. Karipap biasa pun sudah dijual dengan harga RM0.60-RM0.80 sebiji.  


Kopi Essenso untuk aku
Milo kosong untuk hb.
Makan minum panas panas... Mercit peluh.

Sekarang harga karipap ni 1 set (6 biji) RM8.40
Aku makan 2 biji, hb 2 biji, Alif makan 1 biji. 
Mungkin karipap ni dah pun antara mereka yang dah makan kot.
Bila Nadia keluar dari bilik...Laaaaaa dah habis ke karipap. tak tinggal pun...
Aku cakap kakak makan la nasi dengan sup ayam. Ada sambal belacan mama baru je buat tadi...
Erm............

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...