05 August 2022

Karipap Sardin

 Gigih weh.... balik kerja hari khamis terus pergi Hero beli bahan bahan untuk karipap sardin. Memang aku berniat esok nak bersedekah dengan kawan kawan di pejabat. Sampai je rumah apa lagi, mula la aku buat projek karipap tu. Bila dah siap buat inti karipap kali ni aku buat karipap inti sambal sardin. Anak anak memang suka karipap inti sardin kentang. Ada orang kalau sardin tu buh bawang je aku suka macam tu tapi anak anak mereka nak kan berkentang ok la kita ikut kan je...
Dah siap dalam 20 biji mula la aku mengoreng. Tapi bila aku berdiri kenapa la karipap aku ni minyak nya macam tak panas. Sekali tengok gas habis sudah.... Aish.... Tengok jam 9.30 malam memang kedai dah tutup la kot buka pun tak kan la ada yang nk menghantar dah malam malam ni. Takpe la aku baru teringat yang aku ada dapur elektrik. Aku salin semua karipap ke dalam kuali non stick. Dugaan betul la....


Tengok la gorengan nya ada dah nk hangus sikit sebab masa mula mula tu aku tak pandai kawal suhu dapur tu...dah la pertama kali aku guna...


Ni dok dalam kuali...Jangan gaduh gaduh semua sama je masak nya nanti.

Kali ni aku guna acuan...biar sama saiz...


Adunan yang aku dah siap potong potong tinggal nak lenyek je lagi

Inti karipap sambal sardin kentang 

Masa melayan karipap ni teringat aku masa aku kecil dalam umur 10 tahun macam tu.
Masa tu kami tinggal di estet. Pagi pagi mak akan jual nasi lemak, mee, kuih muih.
Antara kuih hari hari yang wajib ada ialah karipap. Masa tu mak guna ubi keledek sebagai inti. 
Balik je dari sekolah aku dan abg memang kena tolang mak buat karipap kalau tak buat alamatnya petang nanti tak leh la aku nak main dengan kawan kawan. 
Jadi aku akan kupas kulit ubi keledek lepas tu aku dengan abg akan potong dadu ubi keledek tu.
Bila dah siap mak akan masak la ubi keledek tu menjadi inti karipap. Bila mak dah siap kan doh tu apa lagi kami 3 orang pun akan buat la karipap tu sekali buat dapat la 50-60 biji. Masa tu harga cuma RM0.20 je sebiji itu pun ada lagi untung mak kata. Selain karipap macam macam lagi kuih yang mak buat. Mungkin dari situ mengalirnya darah peniaga makanan kecil kecilan di dalam diri aku. Walaupun untung tak seberapa tapi aku rasa puas bila mana pelangan aku memuji kesedapan kuih aku tu...
Nostalgia sungguh.....


Ni aku goreng buat makan aku ngn Nadia.
Tak leh tahan weh... mengoda sebab lama dah aku tak makan karipap hasil air tangan ku sendiri.
Jom tengok resepi aku. Aku kongsi kan cara nak buat doh je la...Inti tu kemudian la ye....

DOH KARIPAP

1 Kg tepung gandum ( aku guna cap sauh)
1 cawan minyak masak
2 sudu planta
1 sudu garam
1 sudu minyak
2 sudu jernih air kapur
380 ml air sejuk

CARA CARA NYA

Minyak dan planta disatukan masak sehingga panas.
Masukkan garam dan gula kedalam air. Kacau hingga larut
Bila minyak dah panas masuk kan kedalam tepung. Kacau dan gaul sehingga menjadi serbuk roti.
Masuk kan air kapur. Ramas ramas tepung sehingga sebati.
Akhir sekali masukkan air sedikit demi sedikit. Uli sehingga sebati
Tutup dengan plastik perap dalam 1 jam.
Dah tu boleh la dicanai kan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...