09 August 2022

Tauhu Bergedil Daging Bekal Tengahari Ini

 Lama dah aku teringin nak makan tauhu bergedil ni. Serik nak beli dah. Masa bulan puasa hari tu beli di area Tanjung Malim. Beli untuk berbuka puasa. Baru makan sebiji dah terasa inti nya yang masak. walaupun sambal kicap nya sedap sangat. Terus aku buang. Lepas pada tu bila lalu je nampak tauhu bergedil ni aku jeling jeling je la... dalam hati nak beli ke tak ni. Akhirnya minggu lepas pergi Hero nampak ada jual tauhu kering ni dalam kuantiti yang sikit ada la dalam 7 biji RM2.20. Ok la beli sebungkus. Dek tertangguh tertangguh, pagi ni bangun je gigih aku buat inti tauhu bergedil ni. Aku pakai burger ayam je. Aku takde ayam atau pun daging cincang. Tapi rasa nya sedap lagi buh ayam atau pun daging burger ni sebab dalam tu dah ada perisa nya....


Tauhu bergedil inti burger ayam dan sambal kicap.

Yang ni karipap semalam aku goreng. Sebekas untuk di bawa ke pejabat sebekas lagi untuk anak anak di rumah.

RESEPI TAUHU BERGEDIL

7 biji Tauhu kering 
1 biji ubi kentang dalam saiz penumbuk
1 keping ayam burger nak tukar ke daging pun sedap
2 sudu bawang goreng
2 batang daun sup
sedikit serbuk lada hitam
sedikit garam

Rebus kentang bercampur dengan garam (nak goreng pun boleh tapi aku nak kurangkan minyak)
Lenyek kan kentang letak kan semua bahan tu kecuali ayam burger.
Potong kecil kecil burger ayam tu goreng dengan sedikit planta. Bila dah masak letak dalam bahan yang lain.
Kacau sebati.
Aku tak buh garam sebab masa merebus dah buh garam dan burger ayam pun dah rasa masin nya.
Potong X pada tauhu tu
Keluarkan isi nya
Boleh la sumbat inti bergedil ke dalam tauhu. Isi padat padat... sampai montok

RESEPI CELUPAN TELUR

1 biji telur
1 sudu kecil tepung jagung
1 sudu kecil tepung beras
sedikit garam

Pukul ke semua bahan.
Celup tauhu dan boleh la mengoreng jangan goreng api besar nanti cepat hangus

RESEPI CILI KICAP

3 biji cili api
1 biji bawang putih 
(semua ni di tumbuk)
3 sudu kicap jalen manis masin
1 sudu sos tiram
1 sudu kecil secukup rasa maggi
1 sudu gula

~ Semua  ni masak sekejap di atas api. 
Kacau selalu supaya tak hangus.
Dah siap...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...