Wednesday, July 26, 2017

Nenas Batu

Assalammualaikum...lamanya aq x mengupdate blog....sibuk sangat sekarang ni....
Kali ni aku nak kongsikan pasal pokok nenas...ni bukan nenas biasa...atau pun nenas madu...
Ni namanya nenas batu...selalunya nenas ni digunakan untuk mengubati penyakit batu karang, kencing tak lawas...
Kat rumah mak aq byk...pokok ni senang tumbuh dan menpunyai banyak ank2... daun dia kecil dan pjg...buah pulak berwarna merah jambu...tp bila dah matang bertukar menjadi coklat perang...
Jadi masa ni blh la dipetik....



Ni semua dah sesuai untuk dipetik..

Cara nak buat ubat dia
Nenas dibuang kulit, diblander dan dimasak sampai jadi separuh dari air yg mula2 kita rebus tu
bila dh siap blh la campur dengan gula batu atau diminum macam tu...blh disimpan dalam peti sejuk...
Apa-apa pun Korang
Layan Je
Wassalam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...