Sunday, March 18, 2012

MENU LUNCH HARI NI 18/03/12

Diam tak diam...dh seminggu cuti sekolah berlalu....hari ni nk htr akak balik ke AKSB dah....so sebelum balik tu mesti nak masak special sikit la....kebetulan pagi tadi cuma buat nasi goreng jek...tu pun sikit jek...makan sorang sikit la...mesti lunch hari ni kena masak awal siki..tapi nak pergi Hero dulu cari barang2 nak masak hari ni..
w/p minggu ni menu aku asyik sotong jek....so hari pun sotong jugak la....tp nk buat special sikit sotong sumbat...tp nak sumbat ngan ape erk...sambal kelapa mmg 100% Fatahul x kan suka punya...ok sumbat ngan ala-ala pegedil je la...pegedil pun sedap jugak kan....
aku tambahkan dengan sayur campur dan yang paling membuka selera semestinye telur asin la....

Telur asin, sayur campur & sotong sumbat ala pegedil

Sayur Campur

Sotong sumbat ala pegedil dengan curahan sambal

Fatahul : Mama...knp hari ni sotong ni pelik jek....
Mama : Ye la..salu makan sotong berkuah jek...hari ni kita tukar selera lain pulak...
Fatahul : tapi adik tak suka la....
Mama : knp pulak...
Fatahul : sebab rasa dlm badan dia ni macam kentang...
Kakak : laaaaa...dh mama letak kentang...mesti la rasa kentang...
Fatahul : erk.....(blurrrrrr)

Kentang yg siap dilenyek...campuran bahan-bahan utk disumbat ke dalam perut sotong


RESEPI SOTONG SUMBAT ALA PEGEDIL

Bahan 1....
8 ekor sotong saiz sederhana
pencucuk lidi

Bahan 2...
1 biji kentang ~~ rebus
secubit garam
secubit daun sup
secubit bwng goreng
1/2 bwng merah dipotong dadu
sedikit lada sulah (aku x letak pun)
*gaul rata

Bahan 3....
2 ulas bwng merah, 2 ulas bwng putih ~~ hiris
2 sudu cili kering
garam, gula, air asam jawa
sedikit minyak untuk menumis...

Cara-caranya:
Sumbat bahan 2 kedalam sotong
cucuk kan sotong bersama kepala sotong
panggang diatas kuali non stick...(aku ni jek)
lepas tu taburkan bahan 3 keatas sotong....
dah pun siap...mudah kan

p/s : jgn sumbat terlalu penuh..separuh sahaja kedalam perut sotong...sotong bila dimasak akan menjadi kecut...nanti ia akan memuntahkan bahan-bahan yg kita sumbat kedalam perut sotong tu...

Sotong Masak Kari


Hari ni Jumaat...16/03/12....esok tak kerja...off 2 hari...tak kemana pun...takde planning nak p mana2...lagi pun ahad dh nk htr akak balik kat AKSB....malam ni mcm biasa aku nk masak yg simple jugak....kena cepat masak ni...kebetulan pagi tadi waktu aku tengah siap kan makan untuk anak-anak aku....kehabisan gas...cuma sempat masak untuk makan lunch jek...breakfast punya tak sempat....so makan roti je la untuk anak-anak aku...disebabkan itu aku tahu mesti anak-anak aku kelaparan...kot nk msk yg remeh temeh mesti la lambat dinner anak-anak aku malam ni.....
Perkara yg pertama perlu aku buat....kena la beli gas dulu kan...bila tny org kedai tu blh htr gas skg....dia cakap ok...so sempat la kan...kot tak kena la aku bungkus jek....disebabkan tekak aku skg ni mmg ssh nk menerima masakan yg dibeli dari kedai....aku kena la usahakan masak yg mudah2 jek...so ape erk.....udang.....leceh...kang Fatahul nk buang kulit udang tu...alamat lambat la nk hbs nasi sepinggan dia ni...sotong je la...tp nk msk ape erk....bila tinjau2 bahan2 yg ade kt kedai tu...ok semua ada....so ini lah hasil nye...Sotong Masak Kari....resepi ni mmg mudah...x susah mna pun nk membuatnye..kalau ada kesabaran...pastu akan berjaya...hehehehe....



RESEPI SOTONG MASAK KARI

1/2 kilo sotong
kacang buncis
4 sudu serbuk kari (aku guna babas)
1 tangkai daun kari
1 biji tomato
1 biji bwng merah, 3 ulas bwng putih, 1 inci halia ~~blander
sedikit air asam jawa...
santan
air & garam...

*tumis bahan blender sampai naik bau..masuk kan serbuk kari yg dibancuh dgn sedikit air...
bila dh pecah minyak..masuk kan air asam jawa, garam & sedkit air
lepas tu masuk kan kacang buncis & sotong
bila dh masak sedikit, masukan santan & buah tomato....
bila dah mendidih...tutp la api dia...

p/s : jgn letak air asam jawa lebih jika letakkan buah tomato...nanti masak jadinye...

Saturday, March 17, 2012

Sotong Masak Paprik



Suatu hari masa aku balik kerja...hubby tanya malam ni nk makan apa....entah...aku jawap..mmg dr ofis x plan nk masak ape...lagi pun tekak tengah sakit...mood nk msk mlm tu mmg takde...ikutkan hati buat milo mkn biskut jek...tp sian kat fatahul..dia mmg suka makan yg berat....pastu hubby cakap jom la kita makan kat medan selara...kat bawah umh aku jek...senang jalan kaki jek..nk kuar ngan kete mmg balik 300% takde parking..tu la masalah umh aku ni...kawasan yg sangat padat dengan penduduk dan juga bilangan kenderaan yg melebihi dari parking yg sedia ada...
Sampai kat gerai tu...hubby tanya nak makan apa....suka hati lah...x tau nk mkn apa dengan tekak pun perit ni...
Hubby order la sup ekor, paprik seafood, telur dadar (ni kemestian ada kalu mengorder makanan) lepas tu bila makanan tu sampai alahai......sikitnye....aku rasa sotong ada bape hiris jek...udang kecik2 tu ada la dlm 5 ekor....ekor lak kecik2 3 ketul...lepas tu bila time bayar RM24.....huh....terkejut den....mahal kan Fiza...tp bagi ko ok la kot aku rasa sbb ko berwang...hahahha.....
sebab tu la bila balik kerja 14/03/12....dlm otak aku plan malam ni nak masak sotong paprik..mesti sedap...letak byk bahan2 dia....
modal pun tak byk mana..makan sampai puas....
memang sedap....i like....hehehehe...
Fatahul : mama kenapa mama potong carrot macam bunga...
Mama : saja je....cantik & ada selera nak bagi korang makan sayur....

Ni Sotong masak paprik aku....
aku belajar masak paprik ni dr kak esah...dia ni mmg ada kedai tomyam....
sini ada resepi kot pada sape2 yg nk mencubanye....mudah jek...

RESEPI SOTONG MASAK PAPRIK

1/2 kilo sotong
4 bijik bwng puith yg di tumbuk kasar
(aku tekan jek ngan pisau n hiris2...mls nak cr lesung tumbuk..kan aku suka yg mudah jek)
3 sudu cili kering
1 1/2 sudu sos tiram
SAYUR:
carrot
putik jagung
bunga kobis
cendawan tiram
cili capsium
(byk kaler lagi cantik...warna warni nnt)
cili padi...kot dh pedas x yah bubuh pun takpe
5 keping daun limau purut...
buah tomato
air, minyak (secukupnye)
1 sudu tepung jagung bancuh dgn sedikit air utk memekatkan kuah...

p/s sayur terpulang nk letak yg mana...ikut mana yg anak2 nk mkn...

Friday, March 16, 2012

Bihun Goreng


Balik je dr kerja pada 14/03/12....apa nak masak untuk makan malam ni erk...mee goreng...Fatahul & Nadia lak x sukaAlign Center...keo teow goreng laki lak x suka..susah macam ni...buat bihun je la lagi senang. Disebabkan itu lah aku akan beli bihun 1 bundle beso..x beli yg paket kecik2 tu...rugi jek...Salunye ape je yg aku masak adalah mengikut rentak hati aku...dari segi bahan-bahan yg dicampakan pun mengikut apa yg ada kt umah aku je la...aku mmg malas nk pergi ke Hero kang lain yg dipikir nak dibeli lain lak yg aku beli..dh over bujet...hehehehe...sementara aku nak masak tu..ni la yg ahli keluarga aku buat...sabar menuggu bihun goreng nak masak....



Alif sempat buat peace your.......


Bihun Goreng mudah dan sedap....yum..yum..yum....

Resepi Bihun Goreng

1 paket bihun...rendam dulu erk..
bwng merah n putih blander (dh siap2 blander pun..byk2 nk msk senang...a.k.a. malas)
2 sudu cili blander (yg ni pun sama..siap2 dh blande)
1 sudu sos tiram
1 ketul kiub ayam
1/2 gengam udang kertas
2 batang fish cake
6 ekor sotong
2 pokok sawi
air, garam secukupnye

p/s aku tak letak kicap...sbb goreng bihun mmg aku suka yg merah kecuali mee or keo teow baru aku letak kicap...simple je bihun goreng aku ni kan...rasanye mmg sedap....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...