Thursday, May 19, 2016

Selamat Ulang Tahun...2016


12/04/2016 Ulang tahun perkahwinan aku
hari ni kami ber2 cuti untuk meluangkan masa bersama-sama.
Konon nk pergi ke Bukit Frazer...tp bila dipikir-pikir kan masa malas la pulak
Kita repeat p AEON Shah Alam la..

Bunga Anniversary







Kami lunch kt Rasa Village jek..Sedapnya nasi ayam...
Bila turun ke GF banyak juga jual makanan..
Alamak ada Terra Garden...aku suka makan asam laksa dia sedapnya...lain kali datang lagi
Aku apa lagi memborong la Egg tart kat King Confectionery, Roti kat La Bohome .
Pasni nk p mana lagi...masih ada masa lagi ni..
Apa kata kita p Ikea Cheras. Belum penah p lagi ni..

Salu p Ikea Damansara nk mkn Meat Ball x dapat sbb ramai org...kali ni x ramai kan maklum la hari org bekerja...apa lagi order la
Rasa mmg terbaik...lagi chicken wing tu...ermmmmm sedapnya..sampai kekenyangan mkn...
Bila balik rumah Nadia tanya kenapa tak tapau...
Ikea takde tapau ye kecuali korang bawak bekas sendiri...
baru aku tau...lain kali la kak ye...
if mama p Ikea mama bawak bekas...
Apa-apa pun Korang
Layan je...

Nasi Ayam Sempoi


Ni cerita nasi ayam aku...mmg aku buat sempoi jek...jgn banyak songgeh...mama sibuk tp sempat jugak buat kan makan malam hari ni Nasi Ayam kan...
Berselere keluarga aku makan...HB sampai 2x menambah...erm... kot makan kat kedai tak puas kan
Alif : sedap mama nasi ayam ni....
nak resepi ke...
Meh aku kongsikan kat sini

Nasi ayam versi aku


Resepi Nasi 

Beras dicuci bersih dan masak dalam rice cooker jek.
Bahan- Bahan Tumis :
Rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga)
Bawang besar - di hiris
Bawang putih - dihiris
Halia - dihiris
Daun Pandan - simpul kan
Air rebusan ayam
1 kiub ayam - x letak pun takpe..ni nk sedap kan lagi
sedikit garam
minyak untuk menumis...
Semua bahan tadi tumis dalam kuali sampai garing dan wangi...
curah kan kedalam rice cooker...biarkan nasi tu masak...dok diam-diam kt situ ye...

Ayam

Ayam di rebus.. aku potong biasa jek
terpulang nk potong 4 ke kecik ke...aku suka kecik senang nk mkn nnt
dalam rebusan tu letak kan sedikit madu..kot takde x yah pun takpe...
Lepas tu ayam dikeluarkan...
Perapan :
Ayam yg dh direbus
Kicap pekat / cair pun blh la
Madu kalau ada la
Minyak Bijan
Sos Tiram
Yg ni aku perap masa pg2 sebelum nk p kj pastu masuk dlm peti sejuk
Balik aku goreng...baru la sebati kan

Sup

Bawang putih
Bawang Merah
Halia
Rempah 4 sekawan
Ni semua sama je untuk penyedian nasi tu...
korang blh bahagia 2 kan...x yah buat 2 kali kj
tumis sampai naik bau..
letak je air rebusan ayam...kalau takde letak je air biasa
1 kiub ayam
Lada putih yang di tumbuk dalam sesudu kecil
Bila masak taburkan daun sup dan bawang goreng

Sos

Cili merah yg dh dibuang biji kot tak buang kang takut tgk bijik tu bersepah kan
Cili Padi merah aku tambah sbb nnt x pedas
bawang putih 2 ulas.
Blender
Masak guna api slow jek takut hangus
boleh la rasakan garam gula
Letak sedikit air limau / cuka / air asam jawa
Terpulang apa yg korang ada...
Ok settle

Mudah je kan...Selamat mencuba..


Jalan -Jalan @ AEON Shah Alam

Assalamualaikum....
Ini cerita tertunggak aku....banyak kejadian yg menyedihkan berlaku didalam hidup aku...
Hari ini aku kuat kan semangat untuk menulis balik semua cerita ini...
Ini kisah kami sekeluarga ke AEON Shah Alam...baru saja dibuka...
tapi aku memang amat teruja ke sini...kerana konsepnya pasaraya nya yang santai...boleh jalan-jalan, tempat makan pun banyak...banyak disediakan kerusi untuk kita berehat setelah penat berjalan...maklum la AEON Shah Alam amat besar...tak habis aku pusing hari tu...
Sementara ni parking masih lagi percuma...tak pasti la bila akan dikenakan bayaran.



Ada Musim Autumn 

Musim Salji...bukan kat rumah 4 musim tu ye...

Cantik kan semua pemandangan disini...
yg amat aku teruja ialah bunga anggerik nya yang sangat cantik...dari pasu kecik sampai la pasu besar..tp bunga plastik la ye...sesuai dengan jolokan Shah Alam Bandaraya Anggerik kan...
hehehe...Apa-apa pun Korang
Layan Je...
Wassalam...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...