22 August 2022

JJCM @ Sadam Nasi Kandar Segambut

 Cerita semalam ahad @ 21/08/2022. Selalunya hari minggu memang jarang la aku nak masak. Bila hb pun cuti. Kami bermalas malasan je...Ahad pagi pergi mengeteh di Kedai Kuning je. Bila sebelah petang nya aku mengajak hb lagi ke kedai kuning konon nak makan laksa... tapi bila pikir malas la pulak nak makan laksa... Dan aku terpikir nak makan nasi kukus kat Shah Alam... hb kata malas la jauh ke sana. Hb pun terpikir jom la kita pergi ke Sadam.... aik sesebelum ni penah gak aku ajak ke situ tapi hb tak mo.... cis kalau la tahu lunch nak makan kat Sadam memang aku tak mo la bersarapan di kedai kuning baik makan yang simple simple je kat umah. 
Sekarang ni kalau teringin nak makan nasi kandar kami akan ke Sadam Nasi Kandar di Segambut. Senang je nak cari waze je Sadam Nasi Kandar Segambut. Sadam ni ada banyak juga cawangan antara nya di Chow Kit. Kami lebih suka makan area Segambut... Lokasi senang je betul betul berhadapan dengan Public Bank.
Dulu kedai dia kecik je di sudut corner sekarang dah ada restoran selesa la sikit nak makan...kot dah habis makan cepat cepat dan berlalu pergi...kot tak kesian la orang nak menunggu tempat kan...lagi lagi yang bawa anak anak...
Masa aku berbaris dengan Alif, hb akan mencari tempat duduk... Jadi nya Alif la menjadi juru gambar aku pada hari tu... kot aku macam mana pula nanti. Aku dah la nak order makanan lagi nak pegang hp...Haish susah mau marah orang kat belakang nanti....


Senarai harga makanan.. Bagi aku ok la harga macam ni.
Sama je harga nasi kandar kat Penang... Selalu kalau nak makan nasi kandar mesti kami ke Penang.
Semenjak pkp hari tu macam mana nak pergi sehingga la aku mengetahui pasal Sadam Nasi Kandar ni....


Tengok berapa panjang orang beratur masa masa ni dalam jam 2.30 petang pun masih ramai lagi orang yang datang....
Tapi service nya sekejap je...ramai pekerja yang akan melayan anda...

Dah nak sampai giliran aku....

Kari kepala ikan...tinggal yang ni je

Tengok berapa besar periuk nasi dia... Ni mau masak sekali 20 kg beras...ada beberapa periuk nasi gak ni...bukan 1 ni je.....

Aku suka ambil lauk bendi dan juga cili hijau ni

Antara lauk yang tinggal



Selalunya kalau dah petang petang macam ni memang tak banyak lauk dah...
Kalau ayam goreng tu ada la sebab mereka akan sentiasa goreng ayam tu....
Cakap je nak kuah banjir campur... Ha kau.....

Kot la nampak berselekeh macam ni...biasa la kan...nama pun nasi kandar...tak sempat la nak bercermat cermat ni.....

Ni hb punya nasi nak tambah....
Nasi kandar ni tak la banyak pun.... Ok la kalau untuk portion aku...
Kot macam Fatahul mau 2 pinggan baru cukup....

Ni pinggan aku....
Ada ayam goreng, bendi rebus 2 batang, cili hijau 1 batang dan sebelah telur masin....
Kuah macam biasa.... kuah banjir campur... baru la nama nya makan nasi kandar...
Kot kuah ciput tu tak feel oooooooo

Untuk aku mesti dengan segelas teh ais...teh ais dia pun best..
Yang lagi 1 tu Alif punya...Alif tak mo makan nasi kenyang lagi pagi makan nasi lemak..
Jadi aku bagi la separuh ayam aku untuk Alif ratah....

Ni nasi hb...Nasi tambah...tak la banyak kan...biasa je pun....
Harga untuk 2 pinggan nasi berlauk kan ayam dan sayur,
teh o ais 1, teh ais 2 cuma RM24.00 saja...berbaloi kan dengan lama nya aku beratur tu....

Minggu ni sabtu Fatahul balik ke KL... Cadang nak bawa dia makan kat sini...
Nak booking lauk sotong dan juga telur ikan...
Sotong berharga dari RM20 seekor...Selalu nya aku akan booking 2 ekor la baru la cukup...
Dan telur ikan salu booking 2 ketul...
Sotong ngan telur ikan ni kalau tak booking memang tak dapat la jam 12 dah pun habis...
Lagi 1 telur sotong...kena booking juga...
Kalau nak cuba daging masak kicap pun sedap juga.
Tapi kami lebih gemarkan ayam goreng nya... Dengan rasa perapan ayam tersebut...
Sedap sungguh... Kot makan selalu mau jahanam diet aku....
Jadi bila dah tau sabtu ni nak pergi lagi...Baik la aku berdiet untuk tempoh 5 hari ni...
Ada ke macam tu...diet macam nak mati...hari sabtu bagi bakar semua diet tu...
Erm.... ok la kot sekali sekala...
Lagi pun nak bawa Fatahul makan kat situ...Dia pun tak pernah makan Nasi Kandar Sadam ni....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...