19 March 2015

Kek Coklat

Assalammualaikum.....
sesekali ada masa terlaung ni leh la aku mengadap notebook utk mengupdated blog kan...
Kali ni nk kongsi pasal masakan pulak....dh lama tul hajat diahti nk wat kek coklat ni...
lg pun kek coklat kan kesukaan ramai....balik je kj hari jumaat lepas..apa lagi aku mengigihkan diri buat kek....lg pun resepi mudah main kacau2 jek atas api....x yah nk guna hand mixer bagai.... mudah kan....

 Aku wat versi cupcake...comei-comei senang nk mkn...


 Naik dgn jayanya...


Tak yah wat moist bagai....hbs dimkn...
Meh layan resepi aku...resepi sumbagan Ina...
Thanks Ina...mmg sedap...tp aku olah sikit2 la...

RESEPI KEK COKLAT KUKUS

Bahan A
1 cawan minyak masak (aku tukar 1 cawan mentega cair)
1 cawan gula (blh kurangkan sikit kalau x suka manis)
1 cawan susu pekat
1 cawan susu cair (leh tukar susu segar, susu coklat...aku guna susu full cream)
1/2 cawan serbuk koko - di ayak..
1 sudu esen vanilla
1 sudu perasa coklat (coklat emulco) ni aku tambah

**semua bahan ni di masak diatas api....bila dh sebati...tutup api

Bahan B
3 biji telur ayam....di pukul sebentar...

Bahan C
1 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat
semua ni di ayak...

***campurkan bahan B dan diikuti bahan C ke dalam adunan A
boleh la dikukus......

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...