Thursday, May 19, 2016

Nasi Ayam Sempoi


Ni cerita nasi ayam aku...mmg aku buat sempoi jek...jgn banyak songgeh...mama sibuk tp sempat jugak buat kan makan malam hari ni Nasi Ayam kan...
Berselere keluarga aku makan...HB sampai 2x menambah...erm... kot makan kat kedai tak puas kan
Alif : sedap mama nasi ayam ni....
nak resepi ke...
Meh aku kongsikan kat sini

Nasi ayam versi aku


Resepi Nasi 

Beras dicuci bersih dan masak dalam rice cooker jek.
Bahan- Bahan Tumis :
Rempah 4 sekawan (kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga)
Bawang besar - di hiris
Bawang putih - dihiris
Halia - dihiris
Daun Pandan - simpul kan
Air rebusan ayam
1 kiub ayam - x letak pun takpe..ni nk sedap kan lagi
sedikit garam
minyak untuk menumis...
Semua bahan tadi tumis dalam kuali sampai garing dan wangi...
curah kan kedalam rice cooker...biarkan nasi tu masak...dok diam-diam kt situ ye...

Ayam

Ayam di rebus.. aku potong biasa jek
terpulang nk potong 4 ke kecik ke...aku suka kecik senang nk mkn nnt
dalam rebusan tu letak kan sedikit madu..kot takde x yah pun takpe...
Lepas tu ayam dikeluarkan...
Perapan :
Ayam yg dh direbus
Kicap pekat / cair pun blh la
Madu kalau ada la
Minyak Bijan
Sos Tiram
Yg ni aku perap masa pg2 sebelum nk p kj pastu masuk dlm peti sejuk
Balik aku goreng...baru la sebati kan

Sup

Bawang putih
Bawang Merah
Halia
Rempah 4 sekawan
Ni semua sama je untuk penyedian nasi tu...
korang blh bahagia 2 kan...x yah buat 2 kali kj
tumis sampai naik bau..
letak je air rebusan ayam...kalau takde letak je air biasa
1 kiub ayam
Lada putih yang di tumbuk dalam sesudu kecil
Bila masak taburkan daun sup dan bawang goreng

Sos

Cili merah yg dh dibuang biji kot tak buang kang takut tgk bijik tu bersepah kan
Cili Padi merah aku tambah sbb nnt x pedas
bawang putih 2 ulas.
Blender
Masak guna api slow jek takut hangus
boleh la rasakan garam gula
Letak sedikit air limau / cuka / air asam jawa
Terpulang apa yg korang ada...
Ok settle

Mudah je kan...Selamat mencuba..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...