Saturday, October 22, 2011

MASAKAN PERTAMA YG AKU UPDATE DI BLOG



Setelah sekian lamanye aku x mengemaskini blog aku...dek krn laptop yg kena virus la....x blh nk upload gambo la...so hari ini aku pun teringin nak msk resepi kesukaan keluarga ku.....masih aku ingat lg..bila hubby tny hari ni msk ape...aku jwp udang msk tomyam...kelat jek muka hubby ku...ye la...tomyam kn masakan org pemalas...main campak2 jek dlm periuk...aku x mengindahkan pun muka hubby ku...syok jek tgk tv...lepas tu dia tny...mnnye udang msk tomyam...x nmpk pun...udang msk lemak ade la....hehehehe....itu la udang msk tomyam jwp ku...hubby pun mkn....emmmm...sedap gk udang ni...mungkin dlm hati dia...ms mula2 dia bertny tu...dia terbyng kn kuah udang yg keruh or jernih je kn....
So...bila terkenangkn peristiwa tu..aku ketawa dlm hati...hari ni msk udang tu lah utk lauk tghr ni....
Pagi2 lg aku dh keluar rumah...dgn Alif n Fatahul...naik motor bertiga...p byr maintenance la..pusing2 kt tasik permaisuri la...ingat nk p jogging...mls la....kang sakit kaki...(bertambah momok la bdn aku....yg Fiza dok salu sebut2 kt aku ni) pastu terus balik...singgah p Hero kejap...nk beli brg2 nk msk tomyam tu..merendeh aku bwk brng...kiri kanan handle moto penuh brg...nk letak dlm bakul moto ade kaki Alif...haiiiiiiii...nk buek camno kan...
Balik dr Hero aku pun mula msk juadah tghr...
Ini la dia juadah aku yg sempoi jek...



Udang masak lemak tomyam


Semestinya lauk yg menjadi pembuka selera...telo asin la..

Untuk mkn petang pulak aku sediakan ubi keledek jepun kukus....n kek butter yg sempat aku rempat kt Hero td....kot x disedikan mkn ptg...alamat bising la mulut Fatahul..lapar..lapar....
Juadah mlm pulak...ingat nk buat burger daging...dek sbbkan udang, telo asin n ikan jeruk tenggiri ade lg...so bedal lauk tu je la...sayang nk membazir...jdk aku panaskn je la...sempoi.....
Esok hari ahad...tp dlm minda terbyg dh juadah ape pulak nk dimasak. Aku lebih suka masak sendiri dr nk mkn dikedai or tapau jek....byk manfaatnye.....kt bwh ni ade resepi udang tu....
Layan.......


RESEPI UDANG MASAK LEMAK TOMYAM

1/2 kilo udang (ikut suka la bape byk pun)
carrot
bunga kobis
putik jagung
buah tomato
bwng besar
daun limau purut
(sayur tu ikut selera masing2)
3 btg serai, 1/2 inci kunyit ditumbuk
2 bungkus pes tomyam...nk guna 1 bungkus pun blh
cuma kurang la rasa tomyam tu nnt
santan
tumis serai n kunyit sampai garing, masukan pes tomyam tu
lepas tu letak kn air...garam...
letak udang n sayur campo tu td
akhir sekali letakan santan...

2 comments:

  1. Seronok baca blog ni. Banyakkanlah lagi post.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih Cik Muntel...nnt akk akan usahakan lagi ye...sebenarnya byk masakan cuma x upload kt blog je...penyakit malas melanda...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...