Sunday, March 18, 2012

Sotong Masak Kari


Hari ni Jumaat...16/03/12....esok tak kerja...off 2 hari...tak kemana pun...takde planning nak p mana2...lagi pun ahad dh nk htr akak balik kat AKSB....malam ni mcm biasa aku nk masak yg simple jugak....kena cepat masak ni...kebetulan pagi tadi waktu aku tengah siap kan makan untuk anak-anak aku....kehabisan gas...cuma sempat masak untuk makan lunch jek...breakfast punya tak sempat....so makan roti je la untuk anak-anak aku...disebabkan itu aku tahu mesti anak-anak aku kelaparan...kot nk msk yg remeh temeh mesti la lambat dinner anak-anak aku malam ni.....
Perkara yg pertama perlu aku buat....kena la beli gas dulu kan...bila tny org kedai tu blh htr gas skg....dia cakap ok...so sempat la kan...kot tak kena la aku bungkus jek....disebabkan tekak aku skg ni mmg ssh nk menerima masakan yg dibeli dari kedai....aku kena la usahakan masak yg mudah2 jek...so ape erk.....udang.....leceh...kang Fatahul nk buang kulit udang tu...alamat lambat la nk hbs nasi sepinggan dia ni...sotong je la...tp nk msk ape erk....bila tinjau2 bahan2 yg ade kt kedai tu...ok semua ada....so ini lah hasil nye...Sotong Masak Kari....resepi ni mmg mudah...x susah mna pun nk membuatnye..kalau ada kesabaran...pastu akan berjaya...hehehehe....



RESEPI SOTONG MASAK KARI

1/2 kilo sotong
kacang buncis
4 sudu serbuk kari (aku guna babas)
1 tangkai daun kari
1 biji tomato
1 biji bwng merah, 3 ulas bwng putih, 1 inci halia ~~blander
sedikit air asam jawa...
santan
air & garam...

*tumis bahan blender sampai naik bau..masuk kan serbuk kari yg dibancuh dgn sedikit air...
bila dh pecah minyak..masuk kan air asam jawa, garam & sedkit air
lepas tu masuk kan kacang buncis & sotong
bila dh masak sedikit, masukan santan & buah tomato....
bila dah mendidih...tutp la api dia...

p/s : jgn letak air asam jawa lebih jika letakkan buah tomato...nanti masak jadinye...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...