Sunday, March 18, 2012

MENU LUNCH HARI NI 18/03/12

Diam tak diam...dh seminggu cuti sekolah berlalu....hari ni nk htr akak balik ke AKSB dah....so sebelum balik tu mesti nak masak special sikit la....kebetulan pagi tadi cuma buat nasi goreng jek...tu pun sikit jek...makan sorang sikit la...mesti lunch hari ni kena masak awal siki..tapi nak pergi Hero dulu cari barang2 nak masak hari ni..
w/p minggu ni menu aku asyik sotong jek....so hari pun sotong jugak la....tp nk buat special sikit sotong sumbat...tp nak sumbat ngan ape erk...sambal kelapa mmg 100% Fatahul x kan suka punya...ok sumbat ngan ala-ala pegedil je la...pegedil pun sedap jugak kan....
aku tambahkan dengan sayur campur dan yang paling membuka selera semestinye telur asin la....

Telur asin, sayur campur & sotong sumbat ala pegedil

Sayur Campur

Sotong sumbat ala pegedil dengan curahan sambal

Fatahul : Mama...knp hari ni sotong ni pelik jek....
Mama : Ye la..salu makan sotong berkuah jek...hari ni kita tukar selera lain pulak...
Fatahul : tapi adik tak suka la....
Mama : knp pulak...
Fatahul : sebab rasa dlm badan dia ni macam kentang...
Kakak : laaaaa...dh mama letak kentang...mesti la rasa kentang...
Fatahul : erk.....(blurrrrrr)

Kentang yg siap dilenyek...campuran bahan-bahan utk disumbat ke dalam perut sotong


RESEPI SOTONG SUMBAT ALA PEGEDIL

Bahan 1....
8 ekor sotong saiz sederhana
pencucuk lidi

Bahan 2...
1 biji kentang ~~ rebus
secubit garam
secubit daun sup
secubit bwng goreng
1/2 bwng merah dipotong dadu
sedikit lada sulah (aku x letak pun)
*gaul rata

Bahan 3....
2 ulas bwng merah, 2 ulas bwng putih ~~ hiris
2 sudu cili kering
garam, gula, air asam jawa
sedikit minyak untuk menumis...

Cara-caranya:
Sumbat bahan 2 kedalam sotong
cucuk kan sotong bersama kepala sotong
panggang diatas kuali non stick...(aku ni jek)
lepas tu taburkan bahan 3 keatas sotong....
dah pun siap...mudah kan

p/s : jgn sumbat terlalu penuh..separuh sahaja kedalam perut sotong...sotong bila dimasak akan menjadi kecut...nanti ia akan memuntahkan bahan-bahan yg kita sumbat kedalam perut sotong tu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...