26 February 2014

Percutian Ke Melaka @ 22/02/2014

Salam Semua...
Lama sungguh aku tak mengupdated blog kesayangan ku ini...
Disebabkan tugasan, urusan anak2 lg...so aku gagahkan jugak untuk menaip tu pun setelah Nadia & Fatahul pegi tuition...Cerita aku yg terakhir hari tu..aku ke PD..haaaa...ini kali ke Melaka pulak lah ye....so bila nk ke CH ni....erm...nnt2 la dulu...
Awal sabtu kami dh bertolak ke Melaka...mula2 ajak HB ikut jln dalam...berhenti kt McD Semenyeh...so pg ni sarapan McD la pulak ye....Pastu perjalanan diteruskan...HB ckp if ikut jln dalam jauh sgt...baik ikut highway je...silp2 kul 12 br sampai Melaka...
So lepas pekan Seremban perjalanan diteruskan menggunakan highway PLUS.....sampai je kat R & R Senawang...mesti singgah...beli pau...itu kewajipan kalau ke Melaka...masa tu br je pukul 10.30am pau tu belum dikukus sepenuhnye...tp x kn nk tunggu kan...beli je la...
So kami sampai di Ayer Keroh Melaka lebih kurang jam 11.30am...terus decide pegi kt Taman Mini Malaysia...Malaysia je tau Asean takde...dlm penyenglenggaraan.
Aku rasa lebih 5 thn x dtg sini...tempat dh cantik...maklum la tahun 2014 Tahun Melawat Melaka..
Ok tiket nk masuk ni...with my kad ye..
Dewasa : RM15.00
Nadia : RM10.00
Kanak-Kanak : RM8.00
Meh layan gambo yg aku ambik ni...

 Rumah Dari kiri Pulau Pinang, Perlis Dan Kedah

 Ni pulak Rumah Perak..so kami lepak kt dalam rumah ni sekejap....

 ni pulak Rumah Selangor. Dalam rumah ni ada jualan...Roti Jala...untuk 1 family RM12.00 (10 pcs roti jala dengan Semangkuk kecil kari ayam dan seteko kopi O)
Rasa mmg terbaek...harga...biasa la dh mkn tempat pelancongkan....

 Rumah Melaka...ada jualan jugak...Tart Nenas...ala biskut tart nenas tu la...ada dodol....sagun....aku x beli pun....
Fatahul : Kenapa tangga umh Melaka ni lain pada yg lain...
Mama : Biasa la tu trademark org Melaka...biar umh papan...tangga tetap batu...

 Rumah Johor...tepi dinding rumah tu ade hiasan kuda kepang, alat-alat muzik...

 Rumah Pahang, Terengganu dan Kelantan...
 Dari kiri Rumah Sabah tp x blh masuk...sbb rumah tengah dibaikpulih...dan rumah panjang Sarawak..

 Keadaan dalaman rumah panjang Sarawak...mmg byk bilik la....kalau nk ikutkan lantai rumah ni dulu buluh...tp dh digantikan ngan papan...mcm kat beranda...masih dikekalkan buluh...

 Pukul 12.00 ada pertunjukan kebudayaan ...

 So dh takde aktiviti nk buat.....ank3 aku naik kuda la...1 orang RM10.00

 Fatahul mmg takut...terjerit2 atas kuda...Alif relex je...syok kata Alif....
Masa kt Taman Mini...owner Homestay Mas Merah dh msj kt mn aku berada skrg....
ni dh kali ke 2 aku menginap di Homestay ni...
Pertama di Homestay Mas Merah Taman Kenanga...harga...erm..aku x leh la nk ckp...coz owner ni bg special price kt regular customer...
Kali ke 2 ni...aku menginap di Homestay Fansuri di Tmn Bukit Katil Indah...
Bagi sape2 yg berminat blh la contact direct owner ni layari FB mereka Homestay Mas Merah...so kt situ ada detail2 nye ye....Owner homestay ni sempoi je...x cerewet nk berurusan dgn beliau..
Pastu aku ckp kt HB x mo la berehat...lepas je check in...kami teruskan perjalan ke Perkampungan Hang Tuah....

 Perkampungan Hang Tuah...Telaga Hang Tuah...
Bagi aku perkampungan ni mmg menarik....ada aura ketenagan bila berada disini...

Selama kami ke Melaka tak pernah pun naik Duck Cruise ni....ni la 1st time nk naik...
Harga tiket utk Duck Cruise ni with My Kad la ye...
Dewasa : RM38.00
Nadia : RM28.00
Kanak-Kanak : RM22.00
Perjalanan dan pelayaran mengambil masa lebih kurang 45 minit...
Pemandangan di lautan...aku terpegun dengan pulau Perempuan Mengandung....mmg nmpk real...kuasa tuhan kan.......
Lepas ni aku sambung part 2 pulak...
Penat dh menaip...dimana kami mkn malam pulak nye...dh dimana aku lepak lepas mkn mlm....
Apa-apa pun korang 
Layan Je...

2 comments:

  1. best tu....
    salam perkenalan..tengah survey2 tempat best nak bercuti ni..

    jemput singgah blog www.izzium2u.blogspot..pelbagai kelengkapan dan barangan yang ditawarkan..antara yang hot item,almari cube style Korean..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Perkenalan juga...mari jadi follower saya....
      In Shaa Allah...sy akan ke bloq sis...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...