03 February 2014

Sosej Roll With Sambal Sardin

Salam Semua...
dh beberape hari aku tak mengupdate blog kesayangan ku ini....
W/p dlm cuti panjang cny...tp disebabkan sibuk memasak, mengemas rumah...mlm2 lak layan cerita kat astro...selain tu sibuk membaca novel "Bukan Kerana Aku Tak Cinta"...tak hbs2 lg doki bc...salunye novel aku pun 2 / 3 hari mesti hbs dh...
dh cuti-cuti ni tak kan aku nk masak yg simple2 je...sian pulak kt HB n ank3 aku tu...
Nadia lak sibuk suruh buat Roti Jala berintikan sambal sardin....ish...malasnye nk menjala pastu nk mengulung lg....nk dibuatkan puff sardin...dia lak takmo...mls la...nk angkat2 oven utk mama...untuk pengetahuan oven aku ni main letak atas lemari...maklum la umh aku tu ciput jek...tp hati besar nk kn mcm2 kt dapur tu...
senang-senang mama wat kan sosej roll je la tp berintikan sardin...ok tak...
apa-apa je la.....
dan ini lah hasilnye...

 Tara....ini lah dia Sosej Roll with Sambal Sardin


mudah saja nk membuatnye...
meh layan resepi ni

RESEPI SOSEJ ROLL WITH SAMBAL SARDIN

Bahan-bahannya
1 tin ikan sardin (aku guna king cup)
2 biji bwg besar di potong dadu
2 sudu cili kering blander (terpulang tahap kepedasan masing-masing)
garam, gula dan sedikit minyak
Sebuku roti ( aku guna roti gardenia senang nk lembut time mengiling)
sebungkus sosej 
2 sudu tepung jagung yg dibancuh bersama air (tujuan nk jadikan gam)
1 / 2 biji telur (dipukul...jgn la pukul tu beriya-iya...cukup la sedikit saja)

Mula2 tumiskan bwg, cili sampai garing
Lepas tu masukkan sardin yg telah dihancur-hancurkan, kuah sardin tu dibuang...biarkan kering2
masukan garam dan gula...masak sampai kering...

Leperkan roti dengan pengiling sampai nipis
tujuan dia sbb mudah masa nk mengulung nanti atau roti tak meresep minyak masa mengoreng

Ambil roti yg telah dileperkan...
letak kan sebatang sosej...dan diikuti dengan sesudu sambal sardin tu...ratakan sebaris dengan sosej...
dihujung roti disapukan tepung jagung yg di bancuh bersama air..
gulung kan roti dengan cermat...

Celup roti yg dh siap digulung ke dalam telur...
dan goreng dengan api yg sederhana...
jgn terlalu besar nnt roti cepat hangus...
dan jgn terlalu kecil...takut minyak meresap ke dalam roti...
masa proses mengoreng..lebih baik guna kan penyepit daripada sedup...

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...