24 December 2013

Keow Teow Hailam

Salam Semua...
Hari ni menjelang hari raya krismas...Selamat Hari Natal kepada semua penganut agama kristian....
Hari ni lak bos lepaskan balik jam 5.30 ptg...hureiiiiii...apa lg cukup masa punch card n merempet la aku balik....hari ni pulak aku blh lupa nk bwk hp p kj....mati kutu rasa hp takde....
Aku janji ngan HB nk pegi beli brg2 uk merepair apa yg patut...p naik motor jek...
mintak maaf la ye cik moto...2 gajah tunggang ko...jgn ko merajuk dh la...kang lambat aku nk p kj lg...
masa p beli brg kt kedai hardware sebelah JPJ tu...staff kedai tu mcm blur jek.....haish...tp kelako jugak....
pastu p singgah Hero jap...nk cr apa yg nk dimasakkan...erm.....ingat nk msk mee hailam...HB takmo...kang rasa kapo katanye...mcm2....keow teow blh tak???...blh jek...
aku pun beli la apa yg patut nk dibeli....
so balik je umh...aku berperang didapur...HB lak berperang memasang penyidai tuala....
so sori la pd jiran2 ku...bising sekejap....
dan akhirnye kj memasak aku dh siap...tp kj HB tak siap lagi...kui...kui...kui....
dan ini la hasilnye....

 ni la dia hasilnye....sedap sgt....(cewah puji diri sendiri...)

 Aku gunakan keow teow yg jenis halus...kot korang nk tau mcm mn nk kenal...aku beli kt pasaraya Hero...plastik keow teow ni warna pink...ade 2 jenis packing la kirenye...1 tu dlm plastik hijau/biru....yg ni yg jenis kasar tu....aku prefer yg kecik la...sbb apa...sbb family aku suka....

meh sini kite layan resepi keow teow hailam ni....
apa-apa pun korang
Layan Je...

RESEPI KEOW TEOW HAILAM

2 bungkus keow teow (kena la 2 bungkus coz keow teow ni sikit je jika nk dibandingkan ngan mee)
3 ulas bwg putih, 1 labu bwng merah (tumbuk)
isi ayam
fish ball
taufu kering (kot korang x suka x yah letak...)
cili kering (aku guna cili yg jual kt hero tu je...jenama Suri)
kicap
sos tiram
1 sudu secukup rasa maggi (kot nk gantikan ngan kiub ayam pun blh)
garam, gula, minyak untuk menumis

Sayur-sayurnya (ni terpulang la..aku letak yg ni je)
carrot
siow pak choi (gantikan sawi)
kobis panjang / cina
bunga kobis

CARA-CARA MEMBUATNYA

tumiskan bwng
masukan cili blander dlm anggaran 5 sudu bergantung kepada kepedasan
masukan 5 sudu kicap, 2 sudu sos tiram, 1 sudu secukup rasa
bila dah garing masukkan ayam, fish ball, taufu kering, garam gula dan air...
masukkan carrot...didih sekejap...pastu masukkan sayur-sayuran dan bila mengelegak dlm 2 kali la...(pandai-pandai korang nk phm kn ye...) pastu masukan keow teow yg dh di basuh bersih.
bila dh masak..cepat2 angkat ke dlm mangkuk atau alih kan kuali td ke tempat yg sejuk...coz haba dapur yg panas blh mengeringkan kuah keow teow td...
Selamat mencuba...





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...