06 February 2012

Kek Coklat Kukus


Beberape minggu yg lalu aku buat kek coklat kukus...tp kali ni aku nak letak dalam paper cup yg comei2...saja x mau letak dlm tray...sbb bila buat apam pokaldot...nmpk kekiutan kuih tu...tadaaaa.......
ni la rupa dia...


Resepi ni aku dapat dr kazen aku yg pernah kerja di kilang roti....so mmg ramai la kazen2 yg mintak dh try resepi ni...

ni aku sertakan resepi dia kepada sesiapa yg ingin mencubanye...yg penting resepi ni mengunakan cawan takde gram2 so senang nk buatkan....atau beli jek sukutan yg serba serbi ade kt keliling badan dia tu...yg ml, ltr, cup, ozs....so senang banyak dalam 1....hehehe...

~~KEK COKLAT KUKUS~~
1 Biji butter
2 1/2 cwn gula pasir
5 biji telo
3 cwn tepung gandum
3/4 cwn serbuk koko
2 sudu baking powder
1 1/2 sudu soda bikarbonat
1 sudu esen vanila
1 cwn air

*NOTE*
Jika letak dalam paper cup cam aku ni...jgn guna api besar...nanti kek tu blh merekah bila terlebih masak...kalau letak dlm paper cup ni anggaran masa dlm masa 1 minit je dan aduan diisi separuh cup sahaja,,,,
nanti bila aku rajin..aku akan ajar cara-cara membuat moist nye pulak..kali ni mls nk buat moist..salunye aku buat moist bila kek tu dikukus didlm tray...senang nk menyiranye...

~~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...