29 September 2013

Apam Pokaldot Versi Strawberry

Alif bawa balik surat...Tadika Sang Kancil nak buat jamuan hari raya..semua ibu bapa diminta membawa sepiring kuih ke tadika...
Alamak...sepiring kuih...ish...ish....sedey tul dengar kan...
aku dok pikir-pikir ape la yg nk dibawa ke tadika...bg budak-budak suka kan,...kot nk ikut kan mmg byk je kuih segera kek segera dijual di pasaraya...tp ye la kan nk gk lain dari yg lain kan...
pikir-pikir k la aku buat apam pokaldot versi buah strawberry...salu aku buat yg jenis bulat dot dot tu je...

 Ni la rupa apam pokaldot strawberry aku...tp kaler pink tu pucat sikit

nanti aku akan ajar mcm mn nk draw buah stawberry ni...senang je..aku tau ramai yg tau buat kan...
Yang pastinye masa aku bawa apam ni ke tadika Alif...hanya Alif saja yg membuat versi strawberry ni selain sorang lagi kawan Alif yg bawa jenis bulat dot dot tu...
Selebihnye Nadia, Fatahul bawa ke sekolah...Kawan-kawan Nadia kata comel betul....
Aku bawa ke ofis....kawan ofis kata ingatkan apam hiasan...comel...x blh mkn...rupa-rupanye boleh dimakan...maklum lah kawan aku tu org Cambodia...hahaha....
apa-apa pun korang 
Layan je...

RESEPI APAM POKALDOT VERSI STRAWBERRY

140 gram tepung gandum
1 1/2 sudu baking powder
110 gram gula halus
75ml susu segar (aku guna susu cair)
2 biji telur
1 sudu kecil ovellate
1 sudu kecil esen vanila
sedikit perasa strawberry
warna pink, hijau
filling strawberry

CARA-CARANYA :-

Pukul telur dan gula sampai kembang
masuk kan esen vanila dan ovelate
Putarkan lagi sampai sebati..
lepas itu masukkan tepung, baking powder yg diayak sedikit demi sedikit dan
diselang selikan dengan susu...buat sampai habis..
lepas tu bahagikan dengan 3 bahagian dan dimasukan kedalam piping bag...
cth : 75% letak kaler pink dan juga perasa strawberry
        20% kaler hijau utk tangkai
        5% utk tompok putih tu...
Lepas tu isi kan suku dengan tepung pink...dan letak filling strawberry dan masuk lagi tepung pink sampai penuh kedalam cup...
Buat kan tangkai pula..dan akhir sekali buatkan tompok buah strawberry...seperti didalam gambar...
Bila dah masak..bau strawberry harum semerbak...sedap sangat....






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...