Saturday, September 28, 2013

Kuih Cara Manis

N3 aku kali ni cite psl mkn lg....mkn lg....takpe la janji ade cite aku nk kongsikan kt blog ke sayangan ku ni...hari minggu...mcm biasa aku akan pikir kan apa yg nk aku buat utk sarapan kali ni...
buat kuih cara manis je la...
lagi pun kuih ni kegemaran Alif n Fatahul...

 ni la kuih cara nye...mudah dan sedap...





RESEPI KUIH CARA MANIS

Tepung gandum
santan
garam
sedikit pewarna hijau
gula..

CARA-CARA MEMBUATNYA
tepung, garam, santan satukan sekali bancuh sampai agak-agak pekat...jangan cair sangat...
lepas tu tambah kan pewarna hijau....
blh la di panaskan acuan bahulu...
aku guna acuan buah belimbing...sapukan minyak pada acuan tersebut
lepas tu blh la letak kan bancuhan td ke dlm jug...sbb senang nk tuang ke dlm lubang acuan tu...
lepas tu bancuhan ke dalam acuan tu dan letak kan sesudu gula...tp terpulang la byk mn nk kan...
tutup kan dengan tudung periuk...cepat masak
sesudah masak cungkilkan kuih tu dengan sudu...dan terus telangkupkan kuih tu masa panas...kang dh sejuk x melekat pulak...
so acuan aku ni akan membuatkan 6 biji kuih cara...dan bila dh di double kan...dpt 3 biji la...
so byk bijik gak aku buat..lengguh gk kaki berdiri....
Maaf la..resepi aku takde sukatan...sbb aku main agak-agak je....
apa-apa pun korang...
Layan je....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...