28 September 2013

Lempeng Ubi Kayu

Ni cite psl ubi kayu...ubi oh ubi...mkn terlebih perut kembung...tp org dulu2 elok je bg ank2 kecik mkn...tht time zaman darurat kan...tp org la ni memandang remeh psl ubi kayu ni...
K la...cite dia mcm ni...sebelum ni aku dh buat lempeng ubi ni...masa tu HB aku beli kt area Jln Kebun...so aku buat la lempeng..senang je nk rebus takut tak empuk...sbb dh masuk angin...camne tu erk...ala kulit dia bila dikopek melekat tu la...kot tak sonang yo tertanggal kan....
hari sabtu aku kerja...balik je keje...aku tgk ade ubi kayu siap ade penyagat ubi lg kt umh...aku tny Fatahul sape yg bg ni...Fatahul cakap acik yg bg...(pengasuh Alif la)...owh ye ke....maybe ari tu aku ade cite psl lempeng ubi ni kt dia...so dia dpt ubi...dibaginye kt aku...lepas tu ape lg aku pun mula la operasi dari mengopek kulit ubi tu...senang je terbukak...ubi fresh kan...sampai la menyagat...tang ni kena siap kan mental fizikal...mmg lama gk la...sejam gk la aku buat..sampai kebas kaki aku...huhuhuhu....

ni la ubi kayunye...beso peha Fatahul aku rasa...jenuh nk menyagat ni...

 ni la dia ubi yg dh siap disagat..

 ni ubi yg dh siap diletak kelapa parut dan juga garam...

 lempeng yg dh siap dimasak...kenapa kaler lempeng ni kuning..coz ubi kayu ni jenis kaler kuning...ubi kayu ade 2 kaler 1 putih dan 1 lagi kuning...

 lempeng ubi ni sedap dimakan bersama sambal tumis ikan bilis....
apa-apa pun....korang
layan je la...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...