29 September 2013

Jalan-Jalan @ Melaka & Port Dickson 21/09/13 & 22/09/13

Kali ni aku n3 berkisar pasal percutian aku...kali ni aku ke Melaka...disebabkan masa bln 3 aku pergi ke MATTA Fair membeli pakej Dinosaur Park Wonderland...sayang la pulak dah nak expiry kan 30/09/13..mula-mula ingat pergi kesana nak booking hotel je...hotel bajet pun mau RM150 sebilik....aku terpaksa booking 2 bilik la...pikir-pikir lebih baik cari homestay je...lagi murah, selesa dan boleh simple cooking kan....hai...jiwa aku ngan masak ni tak lepas kan...bercuti pun ingat nak masak jugak....hehehehe...
aku pun menggoogle la homestay yg sesuai dan berdekatan dengan banda hilir.
Aku terjumpa dengan Homestay Mas Merah dekat dengan Tengkera...kirenye kalau nampak showroom Nissan tu...belakang saja di Taman Kenangan Seksyen 2.

 depan gate dinosaur park...
Masa ni aku beli lg tiket 2 dewasa utk Nadia dan Yah..RM15 utk dewasa dan RM10 utk kanak2..
tp utk aku, HB, Alif dan Fatahul RM25 yg ni murah la sbb aku beli kt MATTA Fair kan...

Dinosaur ni bila dekat dan terkena sensor je mengaum la....

 Alif...Peace Your...

Fatahul dan Auntie Z...

 Tulang dinosaur

Ni Dinosaur yg paling besar kt situ...




Lepas hbs je mencuci mata dia area Ayer Keroh...HB bwk kami pusing2 utk menuju ke Banda Hilir Melaka..aku singgah di perkampungan Hang Tuah...Actually kami mmg selalu ke Melaka...tiap2 thn mesti pergi...tp x pernah ke sini...1st time ke sini...rasa terpegun...cantik sungguh kawasan ni....Mcm biasa la dh pergi ke Perkampungan ni...mesti la pergi ke Perigi Hang Tuah kan...

 HB mengambil air perigi dan memcuci muka sejuk katanye...HB kata air ni blh memutihkan kulit muka....ye ke?????mintos la tu....apa2 pun layan kan aje la...
 Kami didepan Perigi Hang Tuah...kat situ ade jual pelbagai cendermata...akk penjual tu kata harga lebih murah dari pusat penjaja di banda hilir...ala yg depan Muzium Samudra tu...aku membeli beg ala yg dianyam kan tali plastik tu...yg skg ni famous org pakai...harganye baru RM25 je...aku x ambik la gambar beg tu...aku bg kt mak aku je....aku x suka beg yg keras2....setelah membeli pisang salai,bahulu kemboja kami menuju ke Tengkera mencari Homestay Mas Merah...huh....sesat gak la...nasib baik tuan homestay tu bg land mark mcm mn nk sampai ke sana....

Kami dah sampai ke Homestay...oh ye...harga homestay ni RM150 semalam...ade 3 bilik...semua dilengkapi air cond ade 2 bilik air...so x berebut la kan...ade astro beyond lagi + sukan...syok la Fatahul...hantu sukan...
ade peti sejuk, mesin basuh, rice cooker dapur memasak..dan perkakas simple cooking la...aku x masak pun cuma masak air...buat air teh jek...aku dh msk dr rumah pg td...nasi dan ayam masak merah dan mee goreng...lepas mkn apa lg...rumah lak ade air cond...membuta la kan...Nadia tido sebilik ngan Auntie Z...konon Fatahul nk tido bilik no 3...last2 bentang toto tido dlm bilik aku...takut katanye....sedar2...dh pukul 5.00...dah Asar rupanye...apa lg lepas siap2 semua tu...kami pun menuju ke Banda Hilir...mlm nk plan makan ikan bakar kt Alai....seperti yg aku tgk kt dlm blog2 yg lain tu kan....

 Awal lg...singgah kt Banda Hilir...depan A Famosa ambik gambo..tah bape kali dh ambik foto kt sini...

 Saja ke sini coz Yah dh lama x ke Melaka....
Nak masuk ke Muzium Melaka...dh tutup...sbb tutup pukul 6.00 ptg...

Alif dan Fatahul bergambar belakang mereka tu la pokok melaka...
kami menuju ke Alai...singgah di Medan Ikan Bakar MBMB..tanya kt budak parking tu...yg mn gerai yg sedap, murah dan cepat....budak tu kata kedai no 1....oh ya parking kete kena byr....RM1 je...
 setelah menunggu dekat sejam...br la menu pertama sampai...utk maklumam semua aku adalah customer yg ke 2....mmg kedai ni x ramai org...total cuma ade 3 customer je...tp menunggu punya la lama...gerai yg td aku tgk ramai org...cepat je lenggang dan customer silih berganti....
ok sotong ni aku mintak sotong goreng tepung...1/2 kilo dengan harga RM19.00

 Yang ni pula menu ke 2...Sepahat masak cili...dia dlm sebungkus..aku mintak separuh bungkus la dengan harga RM15.00...aku cuma makan 2 ketul je pastu x blh telan dh sbb hanyir aku rasa....aku suruh Nadia dan Yah hbs kan...mula2 diorng ok...pastu diorgn pun dh x lalu....1st n last la aku mkn benda ni...

yang ni menu ke 3...siakap masak stim...yg ni ok la not bad rasa dia...dengan berat 700 gram harga RM26.60
 yg ni menu ke 4...menu terakhir....kerang masak cili...1 hidangan dengan harga RM10.00 tp kerang ni kerang dh mati....mcm mn tu erk...semua seafood mmg la dh mati mana a tangkap terus masakkan...maksud aku tu kerang lama la...sbbnye kalau kerang fresh masak je mesti dh terngangan kan lepas tu kalau kite bukak kulit tu senang je keluar kan isi..ni isi yg kiri dan kanan tu melekat pada kulit...dan isi tengah je dpt...lg 1 kot kerang baru mesti isi dia manis tp ni sebaliknye...
aku bukan nk mengondem kan kedai ni...tp agak2 la...sebagai customer aku harus bersikap jujur..ckp benda yg betul dan adil kan...air pulak kami order air teh o ais limau..tp air dia kaler pucat je...mcm minum air ais limau je...menurut kata kedai tu ni 2nd branch dia...lg 1 ade kt Umbai...

 Comel kan...ni rumah reptelika Melaka je...




 ke esok kan harinye kami punbergerak meninggalkan band
araya Melaka menuju ke Tg Bidara...sampai kat sana malas la nk turun...mengantuk...so perjalanan diteruskan ke PD...singgah sebentar di gerai tepi jalan...setelah memesan coconut shake...teringin pulak nk kan taufu fah...dlm gelas mcm ni je bekas dia...sedap...harga cuma RM1.20, coconut shake biasa pulak RM2.00 aku x ambik pun foto tu...

ternampak pulak ade org br htr kuih buah melaka n kuih gulung...sedap sgt...maklum la kt kg kn ..semua benda fresh...dengan harga 3 ketul RM1.00

 Mandi manda di Pantai Port Dickson..



 Alif mmg suka makan jagung...

Masa ni Alif dh nk mandi (air bersih tu la)...x mo mandi laut dh sbb malu pakai suar kecik je...lepas abah p ambk bj dlm kete..apa lg sambung balik mandi sampai muka naik hitam...
Khemah n kerusi ni kita blh sewa dengan harga RM30 je...mudah senang nk berehat...
Lepas hbs tu...kami singgah mkn di Nasi ayam kukus Cowboy depan PD Marina...dengan memesan seekor ayam, 4 cucuk bebola, 4 nasi putih berserta sup kosong dan 4 air mineral...dengan harga RM27.00 sahaja...murah kan...perjalan kami pun diteruskan ke KL...
Home Sweet Home...
Apa-apa pun korang
Layan je...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...