Saturday, September 28, 2013

Keo Teow Kari

Erm....keo teow kari...sedap ke...tak lembik keo teow tu nanti...salu org guna mee atau bihun....
hari ni aku buat kelainan sikit...aku olahkan guna keo teow pulak...
Balik dari kerja aku terus membelikan bahan-bahan nak buat kuah kari tu...dan tak lupa juga keo teow la kan...

Ni la rupa keo teow kari aku...

sedap mudah je nak membuatnya....cuba lah...

Bagi ibu-ibu yang bekerja resepi ni cukup mudah nk disediakan...
Yang pastinye...licin keo teow kari aku...sedap kata HB aku...x pernah makan versi keo teow kan...kadang-kadang mee kuning ni ada bau kapur...
Apa-apa pun korang
Layan je...

RESEPI KEO TEOW KARI

1 bungkus keo teow
1 biji bawang besar
3 ulas bwg putih
1 inci halia
daun kari
minyak utk menumis
4 sudu rempah kari baba's dibancuh dengan air
2 batang serai di ketuk
sedikit ayam
tauhu kering
fish ball
fish cake
kerang (aku tak letak pun)
santan
air secukupnya...
garam, gula

CARA-CARA MEMBUATNYA

bwg besar, bwg putih, halia di blander
tumis serai...sehingga naik bau...
Masukkan bahan blender, daun kari sampai garing
lepas tu masukkan rempah kari tunggu sampai pecah minyak
Masukkan sedikit gula dan garam...
Masukan ayam...kacau sampai air ayam kering...
Kemudian masukkan air..tunggu sampai mengelegak...
Masukan tauhu kering, fish ball, fish cake, kerang...
bila dah mengelegak....masak...
akhir sekali masukan santan....
* Jika hendak kuah ni pedas...boleh lah diletak kan cili kering yg dh diblender sedikit...semasa memasukkan rempah kari td...aku tak buat pedas...sddkang kesian kt Alif...

Panas kan air...tunggu mengelegak...masukkan keo teow...celur sekejap je...coz keo teow mudah masak...
Angkat dan tos kan...
boleh lah di masukan keo teow kedlm mangkuk...dan dihiasi dengan cili merah, daun sup/daun bawang, limau kasturi dan tauhu goreng...
Bahan-bahan hiasan ni optional je kan...ade ank2 yg x suka diletak benda-benda ni semua...so terpulang pada korang la....
Selamat Mencuba...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...