05 April 2014

Donut

Salam Semua...
Tah kenapa teringin nk mkn donut. Masa kt ofis teringin sgt...aku pun msj je ka cik HB nk mkn donut Big Apple...HB ckp esk kite pegi kt Tesco Cheras....aku jwp bukan nk beli....nk buat sendiri mcm Big Apple tu...lembut dan gebu....
Sampai je rumah aku mulakan kan la operasi aku tu....
Tada.......
 aku guna gula ising masa sira donut ni...aku x suka guna gula castor....coz mkn tergigit gula...rasa donut ni mmg sedap...lembut....(puji diri sendiri.....)


Meh layan resepi aku....actualy resepi ni byk kt tenet....korang google jek...tp mcm gamble la ye...ada nasib-nasib jadi....kdg2 tu keras....sbb tu aku byk kali jugak mencuba....tp resepi ni menjadi betul...terima kasih pada tuan empunya resepi....

RESEPI DONUT

1 kg tepung
1 bungkus mauripan
1/2 cwn mentega - dicairkan
2 sudu susu pekat manis
2 sudu gula
secubit garam
air secukupnye (aku letak dlm 2 cwn air tp kot tak cukup korang tambah2 lagi...)

Cara-caranya:-

Tepung, mauripan, garam gaul sekali...lepas tu curahkan majerin kacau sampai sebati mcm serbuk roti
air, susu, gula larut dan kacau....
lepas tu curahkan ke dalam tepung tadi...letak sikit-sikitnye...
melekit takpe...uli pastu perap kan dlm 45 mint mcm tu atau sampai doh tu naik sekali ganda
pastu tumbuk2 doh bg angin tu keluar....
uli semula doh tu....pastu canai kan...blh la diterapkan dengan acuan donut....
susun dalam tray...dan tunggu donut tu naik dalam 30 minit...baru goreng....
kite blh dapat dlm +- 45 bijik..
separuh aku goreng kuning separuh aku goreng sikit jek untuk dijadikan frozen.....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...