14 November 2014

Percutian Ke Bukit Tinggi Indonesia @ Part 2

Sambungan cerita Bukit Tinggi Indonesia

DAY 2 @ 07/11/2015 (Jumaat)

Seawal jam 5.00am...time kita 6.00am la ye...aku dh bgn tido...terkelip-kelip x mau tido...
bangun je la...solat subuh n mandi...terbalik pulak...sejuk weh.....
bila dh bersiap-siap tu...dalam pukul 7.30am kami menuju ke lantai 2....
apa lagi ngap la kan...sedap jugak breakfast dia...

antara juadah yg kami makan...
pisang koreng berkeju, kek gulung...ni mmg terbaek touq....nasi goreng n keo teow grg...
sini takde nasi lemak ye....
bdk2 ni nampak coco crunch...apa lg...sedap la diorng mkn....
hbs je mkn kami kembali ke bilik dulu...nk ambik apa yg patut kan...
"Cepat sikit ye...janji dgn Abg Aldi pukul 8.30am...nanti lama dia tunggu kite..."
bila turun ke lobby...nmpk Avanzanya...tp dimana tuannye....
pastu ade anak muda menyapa kami...
"Kakak tunggu Aldi ya...Aldi lagi sakit...saya disuruh dtg....saya Rudy..."
owh...ok...sape-sape pun ok...

Dalam kereta Rudy menerangkan serba sedikit pasal agenda hari ini...
yg paling penting pagi2 ni aku nk p mencuci mata kt Pasar Aur Kuning...bukan cuci mata je...cuci poket aku sekali...(kena kuat semangat ni...kot tak lebur...kih..kih...kih...)

Ni yg aku x gemo ni...time ni hujan jadi jalan berbecak sikit la....
tp bila tgk jek...jadi rambang mata...tak mo..tak mo pun aku rembat gk telekung 3 pasang....
dah jom balik.....ingat tak jalan balik ni...kt mn nk tunggu ni...
dalam dok terkial-kial nk call Rudy, tiba2 dia datang sapa kami...dia kata kereta parking jauh...sebb ssh nk parking kt sini....ok la...masa tu gerimis je....lagi la sejuk kan...

Pemandangan dari atas bukit...cantik sungguh...terlupa aku sejenak dari ke sibukan hutan batu di Kuala Lumpur...selama kat sini even cuaca sejuk aku tak pernah kena alegik...
erm....



Lepas tu kami pergi ke Tabek Patah...

Disini di beri minum air daun teh / kopi percuma...minum dalam tempurung lagi...
suasana yg sejuk dan nyaman...mmg sempoi je...

secara tradisional kan...

Nadia ni org suruh dia ambik gambo...dia ambik gambo aku dr belakang...suka jek...

ni baru betul...

sini jual mcm2...aku x beli pun..
tp aku suka tgk goreng pisang, goreng tapai...dan tempe ...
tapai goreng tu...sedapnye...tp masa tu ada 1 je....mls nk tunggu...
Mama : Mana Rudy ni...
Fatahul : Mama...abg tu kt tepi tu...sebab org dengan ketawa dia dah tau...
Mama : hem.....(ketawa)


Perjalanan diteruskan ke Istana Pagar Ruyung...banyak masjid di sepanjang jalan...Aku pun tertarik nk ambik gambar masjid ni....dh masuk waktu zohor ke..dh ade org...
Laaaa...ada org meninggal rupanye...Innalillah......

masa lalu tu...nampak orang jual betik...besar2 betiknye...
Mau beli ke tanya Rudy...x mo la...x suka sgt mkn betik...
ambik gambar je la...lepas tu Rudy berhenti lagi kt gerai yg lain....x mo ambil gambar ke...x mo la sbb betik tu tak hensom....kih..kih..kih...
apa lg mengekek-ngekek kami ketawa....

So disini lah kami makan tengahari....Restoran Pondok Flora

Restoran di tengah sawah....ada ikan kat bawah tu....

Ada itik angsana...

"Alif...baik-baik kang jatuh lagi kang..."



Ada burung hantu...
"bang dekat la sikit ngn burung tu...x mo la kang di patuknye kang..."


Alif ada kawan Alif...sang monyet...

Hbs je mkn tghr kami terus kan perjalanan lagi...kali ni aku nk kenakan si Rudy...
Aku minta dia bwk kami ke Japanese Village di Bukit Tinggi...
Aku   : Blh kamu bawa kami ke Japanese Village...
Rudy : Blh kak...esok ya kite pergi..(Lubang Japang)
Aku   : Kamu tahu tak...
Rudy : tahu kak...
Aku   : Akak mau try baju kimono tu..RM20 bayarannya..
Rudy : Baju kimono???? yg itu tak ada tu...cuma pakaian tradisional ada...
             Dimana tu kak....
Aku   : Ada....kenapa kamu tak tahu ka...
Rudy : Saya mmg asalnya org Bukit Tinggi tuk...tapi saya tak tahu dimana itu...
             (sambil Rudy memandu jenuh gak la tgk dia memikirkan dimana tempat tu)
Kalau tak bawa ke tempat kemahuan aku nanti juragan nya mesti marah...dlm hati aku...alahai siannya...
Aku   : Kamu tahu ngak...
Rudy : Tidak tahu kak...
Aku   : Sori ya Rudy...Japanese Village tu di Pahang, Malaysia...pun tempat itu di panggil                     Bukit Tinggi..
Rudy : Lor itu la saya pikir...udah lama saya disini..mmg asal org sini pun tidak tahu
            (berderai la kami ketawa...)
Rudy punya ketawa special sikit....bunyinya...sampai keluar air mata dia la....
Sebenarnya yg aku tahu la...Bukit Tinggi selain Indonesia, Pahang ada gak 1 lg...kt area AEON Klang....

Pokok Kelapa goyang Inul kata Rudy...

Istana Silindung Bulan...


Istana Pagar Ruyung


Salu aku tengok di intenet je...kali ni aku berpelung menyaksikannya sendiri...








Lepas tu perjalanan diteruskan ke Tasik Singkarak...sekali tengok mcm laut...angin bertiup nyamannya...masa ni semua dah tido keletihan...so aku n HB je la jalan-jalan...
situ ada bot...kot sape nak naik boleh la...x mo la aku...aku takut...





perjalanan diteruskan ke Bukit Tinggi...singgah di kedai sulam lg...
ingat malas nak membeli...
Terbeli gak aku lagi...
dapat 2 pasang kain sulam.....
hehehe...

sampai di Bukit Tinggi...apa lagi balik hotel la....lepas membersihkan diri...terlena la tido sekejap...sedar2 dh pukul 5.30pm...
"bangun...bangun....dh pukul 5.30...Rudy janji nk ambik pukul 5.30 la....weh....skg ni pukul bape...tu jam Malaysia...skg ni baru pukl 4.30pm la....owh ye....takpe la....solat jamak je la.."
Tapi sebelum tu aku kenakan si Aldi pulak...kt hotel ada free Wifi...mentara mata dh hilang ngantuk tu...apa kata aku kenakan Aldi pulak...
aku pun whatsapp Aldi..
Aku  : Akk mau pergi ke Japanese Village, tp Rudy tidak tahu dimana
           Dalam 10 minit gak la nk tunggu Aldi reply...rupa2nye dia call Rudy...kenapa tak mau bw aku ke Lubang Japang
Aldi : Dia tahu Lubang Japang tu...esk dia htr kan ye akak..
Aku : Akak bukan mau pergi ke Lubang Japang tapi mau pergi ke Japanese Village..blh pakai bj            kimono..
Aldi : kalau macam itu tak ada...selalunya ada keramai aja...
          Dalam hati aku kesian pulak dah masih sakit
Aku : Aldi sori ya...itu Japanese Village di Bukit Tinggi Pahang...bukan disini...
Aldi : Hahahaha.......

Lepas tu jumpa Rudy...kt Lobby...Rudy kata tadi Aldi call marah dia sebab tak mau bawa kami ke situ..Rudy cakap esok akan bawa kami ke Lubang Japang..aku suruh Rudy tny di mana Japanese Village sama Aldi...Rudy kata tak mau la kak...masa dia telipon tadi suara nya serius bangat...takut saya...tu yg x blh nk pikir....apa lagi berderai la ketawa kami....setiap kali aku review blog terbaca pasal Bukit Tinggi Pahang...pasti aku ketawa sorang2 bila mengingatkan kisah 2 mamat ni...
Walaupun Aldi suruh Rudy bawa kami berjalan-jalan..dia akan call utk mengetahui perkembangan kami sekeluarga....
Akk minta maaf ye....(senyum)
Pastu Rudy bawa kami makan malam...
Ayam Penyet Wong Semarang lagi....

Nasi Goreng Biasa for Alif...

Nasi Goreng Hong Kong for me and HB
Aku : boleh kamu bawa kami cari murtabak mesir...
Rudy : boleh kakak...


Aku : Murtabak Mesir 2 ya...
Penjual : ok...lg mau apa..
Aku : Apam balik pisang keju brownis...
Apam balik berapa..
Penjual : 240 ribu, murtabak 16 ribu...


Balik hotel apa lagi lepas je mandi solat...aku pun belasah la murtabak n apam...
lupa pulak nak snap photo...tp apam ni rasa dia mmg terbaik touq...

Lepas je mkn...apa lg...
aku pun lena di ulit intan la kan...
apa-apa pun Korang
Layan Je...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...