Friday, October 11, 2013

Sarapan Pagi Ini @ Nasi Lemak

Salam Semua...
Hari ni hari sabtu...Fatahul pagi-pagi lagi dh ke sekolah ada sukan...
lepas aku sambung tido balik..tp mata x mo lelap...
Pastu pikir apa la aku nk masak utk sarapan pagi ni...nk beli...mls nak turun..lg pun membazir jek...kan sebelum ni aku ade buat n3 pasal berjimat cermat....cewah....
k la...tgk nak buat nasi lemak lah lg pun bahan-bahan semua ada kt umh kan...
apa lagi aku gunting cili kering cuci dan rebus cili tu...goreng ikan bilis, kacang tanah...rebus telur n of course la masak nasi lemak kan...
dan ini lah hasilnya....mmg puas hati...

 Nasi Lemak Versi aku...

 boleh la cuba ye...senang je nak membuatnye....
p/s : abang...nak sikit tak....

meh layan resepi nasi lemak aku...

RESEPI NASI LEMAK

Beras
Santan
Sedikit Halia
Sedikit Bawang yg dimayang
Garam
Air
Daun pandan (aku guna esen pandan)

RESEPI SAMBAL IKAN BILIS

Ikan bilis yg telah digoreng
cili kering diblander bersama 1 bijik bawang besar , 2 ulas bwg putih dan sedikit belacan
air asam jawa
garam 
gula
1 biji bwg besar yg dimayang
minyak...

** tumis bwg yg dimayang sampai layu
     masukan bahan blender, garam dan gula
     tunggu sampai pecah minyak...dan masuk kan air asam...
     tambah kan sediki air jika hendak berkuah ni terpulang la
     akhir sekali masukan ikan bilis..dan terus masukan sambal ke dalam mangkuk.
     jangan biarkan sambal diatas kuali diatas dapur...haba akan menyebabkan ikan bilis menjadi lemau...

BEBERAPA TELUR REBUS

Selamat Mencuba..
Apa-apa pun korang
Layan je...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...